Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh thông qua dạy học chuyên đề “Vật lí trong một số ngành nghề” (Vật lí 10)

Các tác giả

  • Phạm Thị Thanh Vân Trường Trung học phổ thông Mỹ Hào, huyện Mỹ Hào, tỉnh Hưng Yên
  • Đinh Văn Dũng Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the current context, many high schools still do not pay enough attention to connecting learning knowledge with students' future career choices. This leads to students lacking clear career orientation, affecting their preparation for the future. This study aims to develop career orientation competence for students through designing and organizing teaching the topic “Physics in some occupations” for 10th grade students in high schools. The research results show that designing teaching that integrates the development of career orientation competence in teaching the topic not only improves the effectiveness of teaching Physics but also raises students' awareness of career opportunities, thereby contributing to the development of career orientation competence in a more positive way.

Tài liệu tham khảo

Bersan, O.S., Lustrea, A., Sava, S., & Bobic, O. (2024). Training Teachers for the Career Guidance of High School Students. MDPI.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2004). Competency-Based Human Resource Management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.

Kim, Y., & Lee, H. (2023). Investigating the Effects of Career Education Programs on High School Students’ Career Development Competencies in Korea. MDPI.

Lê Thị Cẩm Tú, Nguyễn Khoa Phòng (2023). Tổ chức dạy học dự án Vật lí 10 nhằm phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 6-11.

Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The Art and Science of Competency Models: Pinpointing Critical Success Factors in Organizations. San Francisco, CA: Jossey-Bass/Pfeiffer.

Schein, E. H. (1978). Career Dynamics: Matching Individual and Organizational Needs. Addison-Wesley Publishing Company, Boston.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Phạm, T. T. V., & Đinh, V. D. (2024). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh thông qua dạy học chuyên đề “Vật lí trong một số ngành nghề” (Vật lí 10). Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 75–80. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2553

Số

Chuyên mục

Các bài báo