Tăng cường năng lực nghiên cứu qua việc xuất bản khoa học: Kinh nghiệm từ giảng viên tiếng Anh bậc đại học

Các tác giả

  • Tất Thiên Thư Trường Đại học Cần Thơ
  • Trịnh Quốc Lập Trường Đại học Cần Thơ
  • Lê Công Tuấn Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Scientific research and publication in peer-reviewed journals have become essential in the global university rankings and in assessing lecturers' competence. However, training to improve publication productivity has not received sufficient attention at some universities in Vietnam. This study aims to comprehensively explore the challenges that English lecturers at a university face in the process of writing and submitting scientific research papers to peer-reviewed journals and to identify the training needs on publication productivity for lecturers with less experience. Using a qualitative approach, data were collected through semi-structured in-depth interviews with eight lecturers with publishing experience. Thematic analysis of the data showed that, in addition to research competence, lecturers need to be further trained in publishing skills to publish research in prestigious journals. Understanding these challenges and training needs will be the foundation for developing appropriate management and support mechanisms, contributing to improving the publication productivity of English lecturers at universities.

Tài liệu tham khảo

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 20/TT-BGDĐT ngày 27/7/2020 quy định chế độ làm việc của giảng viên cơ sở giáo dục đại học.

Busse, C. E., Anderson, E. W., Endale, T., Smith, Y. R., Kaniecki, M., Shannon, C., & August, E. T. (2022). Strengthening research capacity: A systematic review of manuscript writing and publishing interventions for researchers in low-income and middle-income countries. BMJ Global Health, 7, e008059. https://doi.org/ 10.1136/bmjgh-2021-008059

Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (4th ed.). SAGE Publications.

Cugmas, M., Mali, F., & Žiberna, A. (2020). Scientific collaboration of researchers and organizations: A two-level block modeling approach. Scientometrics, 125(3), 2471-2489. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03733-6

Elsevier (2015). 5 ways you can ensure your manuscript avoids the desk reject pile: Looking at your submission through the eyes of a journal editor. https://www.elsevier.com/connect/authors-update/5-ways-you-can-ensure-your-manuscript-avoids-the-desk-reject-pile

Heng, K., Hamid, M., & Khan, A. (2020). Factors influencing academics’ research engagement and productivity: A developing countries perspective. Issues in Educational Research, 30(3), 1-24.

Hồ Hữu Phương Chi, Nguyễn Tuấn Kiệt (2020). Các nhân tố ảnh hưởng đến năng suất xuất bản quốc tế của giảng viên Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 56(3C), 177-183.

Miles, M., & Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). SAGE Publications.

Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. SAGE Publications.

Nguyễn Bá Đức (2021). Cách gửi trực tuyến một bài báo khoa học đến các tạp chí quốc tế trong hệ thống Web of Science hay Scopus. Trường Đại học Tân Trào. https://daihoctantrao.edu.vn/tin-tuc/cach-gui-truc-tuyen-mot-bai-bao-khoa-hoc-den-cac-tap-chi-quoc-te-trong-he-thong-web-of-science-hay-scopus-2705.html

Shaheen, M., Pradhan, S., & Ranajee. (2019). Sampling in qualitative research. In M. Gupta, M. Shaheen, & K. Prathap (Eds.), Qualitative techniques for workplace data analysis (pp. 25-51). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-5366-3.ch002

Shin, H., Kim, K., & Kogler, D. F. (2022). Scientific collaboration, research funding, and novelty in scientific knowledge. PLOS ONE, 17(7), e0271678. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271678

The Times Higher Education World (2024). World University Rankings 2024. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2024/world-ranking

Trần Trung Tính, Hứa Thái Nhân, Lê Văn Khoa, Trần Thanh Điền, Phạm Minh Đức, Châu Thị Tìm, Đào Vũ Nguyên, Nguyễn Văn Tấn (2020). Hiện trạng và giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học của giảng viên Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 56(4), 161-171.

Xu, J. (2014). “I have grown accustomed to being rejected”: EFL academics’ responses toward power relations in research practice. Frontiers in Psychology, 5, 9243. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.92433

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Tất, T. T., Trịnh, Q. L., & Lê, C. T. (2024). Tăng cường năng lực nghiên cứu qua việc xuất bản khoa học: Kinh nghiệm từ giảng viên tiếng Anh bậc đại học. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 27–32. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2739

Số

Chuyên mục

Các bài báo