Vận dụng phương pháp dạy học tình huống trong môn Khoa học cho học sinh ở một số trường tiểu học tại thành phố Thủ Dầu Một, tỉnh Bình Dương: Thực trạng và một số đề xuất
Tóm tắt
Science subject in primary school focuses on arousing scientific curiosity, giving students the opportunity to learn and explore the natural world; learn how to maintain health and behave appropriately in the surrounding living environment. There are many measures to teach the content of this subject to achieve the subject's objectives, in which the application of active teaching methods in teaching is one of the measures that is of great concern. This article explores the application of science teaching methods in primary schools and the current situation of using situational teaching method in teaching Science subject in primary schools. From there, we propose measures to overcome the difficulties that teachers encounter when applying the situational teaching method to teaching science to help improve the effectiveness of teaching science subjects for primary school students. When students are directly involved in handling vivid and real-life situations, their interest in learning can be enhanced, which brings high efficiency in teaching.
Tài liệu tham khảo
Barrows, H. S. & Tamblyn, R. M. (1980). Problem-based learning An approach to medical education. Springer Publishing Company.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đặng Vũ Hoạt, Nguyễn Hữu Hợp (2015). Giáo trình giáo dục học tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Jimao, W. (2004). The application of Situational Teaching Method in Foreign Language Teaching in middle school. Journal of Yili Education Institute, 17, 87-90.
Nguyễn Hồng Nhung, Phan Thị Lệ Dung (2024). Đánh giá hiệu quả sử dụng phương pháp tình huống trong dạy học môn Giáo dục kinh tế và pháp luật lớp 11: Nghiên cứu tại một trường trung học phổ thông ở Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 24(15), 42-47.
Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2017). Significance of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research, 10, 1-6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
Phạm Thị Ánh Hồng (2022). Quy trình xây dựng tình huống gắn với thực tiễn trong dạy học môn “Tự nhiên và Xã hội” nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh lớp 3. Tạp chí Giáo dục, 22(21), 19-25.
Wenrong, L. (2018). The Application of Situational Teaching Method to English Grammar Teaching in Senior High School. Francis Academic Press. http://doi.org/10.25236/iwass.2018.238
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .