Dạy học chủ đề “Cấp số cộng” (Toán 11) dựa trên lí thuyết kết nối
Tóm tắt
Connectivism is a learning theory that was born to respond to the development of technology, emphasizing the connection between learned knowledge and new knowledge, helping students understand mathematical knowledge more deeply. This is a learning theory suitable for the new context, integrating technology to meet the requirements of current educational innovation. The study proposes a teaching process for Mathematics based on Connectivism and illustrates it through teaching the content of “General terms” in the topic “Arithmetic progression” (Math 11) to encourage students' active participation, creating opportunities for them to explore and find their own formulas for calculating the general terms of arithmetic progression. From there, students can develop logical thinking and mathematical problem-solving skills. Using Connectivism helps students more easily relate the concept of arithmetic progression to other mathematical knowledge, thereby effectively consolidating and expanding their knowledge.
Tài liệu tham khảo
Bùi Văn Nghị, Vũ Hồng Linh (2015). Vận dụng lí thuyết học tập kết nối vào dạy học chương “Vectơ” (Hình học 10) Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 361, 41-43.
Hoa Ánh Tường, Ngô Tiểu Hùng (2023). Vận dụng lí thuyết kết nối vào dạy học chủ đề “Các hình khối trong thực tiễn” ở lớp 7. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 294, 36-38.
Hoàng Long (2008). Từ điển tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Kop, R., & Adrian, H. (2008). Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? International Review of Research in Open and Distributed Learning, 9, 1-13.
Phạm Sỹ Nam, Đào Hùng, Trần Phương Duy, Phạm Xuân Chung (2023). Vận dụng thuyết kết nối trong dạy học Định lí Cosin. Tạp chí Quản lí giáo dục, 15(2), 101-110.
Siemens G., & Tittenberger, P. (2009). Handbook of emerging technologies for learning. University of Manitoba.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 2, 3-10.
Siemens, G., & Weller, M. (2011). Higher Education and the Promises and Perils of Social Networks. International Journal of Educational Technology in Higher Educatio, 8, 164-170. https://doi.org/10.7238/rusc.v8i1.1076
Trần Vui (2020). Tư duy bậc cao trong dạy và đánh giá toán qua các lí thuyết học. NXB Đại học Huế.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .