Xây dựng công cụ đánh giá chất lượng hoạt động hỗ trợ sinh viên quốc tế: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Y Dược Thái Bình

Các tác giả

  • Bùi Thị Minh Châu Trường Đại học Y Dược Thái Bình

Tóm tắt

In the context of globalized education, the trend of studying overseas has been gaining traction. To promote international integration, many universities in Vietnam have implemented support activities for international students to attract and improve their learning experiences. However, there is currently a lack of specialized assessment tools to measure the quality of these support services. The study develops a reliable and valid tool for assessing the quality of support activities for international students at Thai Binh University of Medicine and Pharmacy, comprising 38 criteria divided into 5 groups. The toolkit would be useful for educational institutions to evaluate the effectiveness of their support activities and provide critical insights for designing appropriate policies to enhance the quality of education in the context of international integration.

Tài liệu tham khảo

Adegboyega, A., Nkwonta, C., & Edward, J. (2020). Health Insurance Literacy Among International College Students: A Qualitative Analysis. Journal of International Students, 10(1), 50-68. https://doi.org/10.32674/ jis.v10i1.1097

Ambrósio, S., Marques, J. F., Santos, L., & Doutor, C. (2017). Higher Education Institutions and International Students’ Hindrances: A Case of Students From the African Portuguese-Speaking Countries at Two European Portuguese Universities. Journal of International Students, 7(2), 367-394.

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 của Ban Chấp hành Trung ương về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2016). Thông tư số 04/2016/TT-BGDĐT ngày 14/3/2016 ban hành quy định về tiêu chuẩn đánh giá chất lượng chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 12/2017/TT-BGDĐT ngày 19/5/2017 ban hành quy định về kiểm định chất lượng cơ sở giáo dục đại học.

European University Association (2005). Developing an internal quality culture in European universities. https://www.eua.eu/publications/reports/developing-an-internal-quality-culture-in-european-universities.html

Glass, C. R., Gomez, E., & Urzua, A. (2014). Recreation, intercultural friendship, and international students’ adaptation to college by region of origin. International Journal of Intercultural Relations, 42, 104-117. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2014.05.007

Hair, J. (2009). Multivariate data analysis. Exploratory factor analysis.

Martirosyan, N. M., Bustamante, R. M., & Saxon, D. P. (2019). Academic and social support services for international students: Current practices. Journal of International Students, 9(1), 172-191.

Morgan, M. (2012). The evolution of student services in the UK. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 16(3), 77-84. https://doi.org/10.1080/13603108.2011.652990

Morgan, M. S. (2012). The world in the model: How economists work and think. Cambridge University Press.

Prebble, T., Hargraves, H., Leach, L., Naidoo, K., Suddaby, G., & Zepke, N. (2004). Impact of student support services and academic development programmes on student outcomes in undergraduate tertiary study: A synthesis of the research: Report to the Ministry of Education. Wellington: Ministry of Education.

Wilmer, E. (2008). Student Support Services for the Underprepared Student. Inquiry, 13(1), 5-19.

Worsley, J. D., Harrison, P., & Corcoran, R. (2021). The role of accommodation environments in student mental health and wellbeing. BMC Public Health, 21, 1-15.

Zhang, J., & Goodson, P. (2011). Predictors of international students’ psychosocial adjustment to life in the United States: A systematic review. International Journal of Intercultural Relations, 35, 139-162. https://doi.org/10.1016/ j.ijintrel.2010.11.011

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2025

Cách trích dẫn

Bùi, T. M. C. (2025). Xây dựng công cụ đánh giá chất lượng hoạt động hỗ trợ sinh viên quốc tế: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Y Dược Thái Bình. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2946

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả