Thực trạng trang bị và sử dụng thiết bị dạy học môn Tiếng Việt lớp 1 năm học 2020-2021

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Kiều Anh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Teaching equipment plays an important role in the teaching and learning process of teachers and students; the list of teaching equipment is prescribed by the Ministry of Education and Training in accordance with the curriculum and textbooks of each subject. Therefore, researching and surveying the current situation of equipping and using teaching equipment is an urgent task to achieve the goal of developing students' competencies and qualities, and at the same time deploying 5 sets of textbooks in grade 1 under the 2018 General Education Program, starting from the 2020-2021 school year. The article presents the survey results on the current situation of equipping and using teaching equipment for teaching Vietnamese in grade 1 in some primary schools in 9 provinces and cities across the country, thereby making some recommendations on the equip and use of teaching equipment in the coming school years. Using appropriate and effective teaching equipment helps to increase learners' interest in learning, helps students understand the lesson more deeply, retain knowledge for longer, and makes an important contribution to improving the quality of teaching and learning to meet the requirements of educational reform in the current period.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2009). Thông tư số 15/2009/TT-BGDĐT ngày 16/7/2009 ban hành Danh mục thiết bị dạy học tối thiểu cấp tiểu học.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 28/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2019). Thông tư số 05/2019/TT-BGDĐT ngày 05/4/2019 ban hành Danh mục thiết bị dạy học tối thiểu lớp 1.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 43/2020/TT-BGDĐT ngày 03/11/2020 ban hành Danh mục thiết bị dạy học tối thiểu lớp 2.

Garavaglia, A., Garzia, V., & Petti, L. (2012). Quality of the Learning Environment in Digital Classrooms: An Italian Case Study, Procedia. Social and Behavioral Sciences 46, 1735-1739. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.

05.369

Lê Hoàng Hà (2011). Tăng cường quản lí cơ sở vật chất và thiết bị dạy học đáp ứng yêu cầu dạy học theo quan điểm phân hóa. Tạp chí Giáo dục, 253, 32-33.

Trần Quốc Đắc (1998). Nâng cao hiệu quả sử dụng thiết bị dạy học ở trường phổ thông nhằm đáp ứng yêu cầu giáo dục và đào tạo trong tình hình mới. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ, mã số B98- 49-TĐ49.

Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam (2021). Công văn số 422/CV-VKHGDVN, ngày 14/7/2021 về việc khảo sát thực trạng trang bị và sử dụng thiết bị dạy học lớp 1 theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018.

Vũ Xuân Hùng (2016). Lí luận về quản lí thiết bị trong nhà trường. Tạp chí Giáo dục, 382, 11-13.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.12.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. K. A. (2021). Thực trạng trang bị và sử dụng thiết bị dạy học môn Tiếng Việt lớp 1 năm học 2020-2021. Tạp Chí Giáo dục, 1(515), 41–46. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/296

Số

Chuyên mục

Các bài báo