Thiết kế tiêu chí và công cụ đánh giá sự phát triển giáo dục và đào tạo địa phương
Tóm tắt
One of the emerging themes in educational evaluation is the strengthening of educational indicators and methods for monitoring the educational system. The article presents a tool for evaluating the development of local education and training. The instrument is designed to promote the benefits and solve the constraints inherent in Vietnam's present statistical data collection while also enabling comparison with a variety of indicators from other nations and international organizations. The instrument for measuring the growth of local education and training composes of an analytical framework, a set of assessment criteria and indicators, and data collecting instruments. The objective of constructing this instrument is not only to monitor the education system but also to provide local governments with a foundation for formulating evidence-based educational development plans.
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Blank (1993). Developing a System of Education Indicators: Selecting, Implementing, and Reporting Indicators. DOI: https://doi.org/10.3102/01623737015001065
Bộ Kế hoạch và Đầu tư (2011). Thông tư số 02/2011/TT-BKHĐT ngày 10/01/2011 quy định nội dung hệ thống chỉ tiêu thống kê quốc gia; danh mục và nội dung hệ thống chỉ tiêu thống kê cấp tỉnh, huyện, xã.
Chính phủ (2016). Nghị định số 97/2016/NĐ-CP ngày 01/7/2016 về quy định nội dung chỉ tiêu thống kê thuộc hệ thống chỉ tiêu thống kê quốc gia.
OECD (2013). Synergies for better learning: an international perspective on evaluation and assessment. https://www.oecd.org/education/school/synergies-for-better-learning.htm
OECD (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
UNESCO (2005). Understanding education quality. EFA Global Monitoring Report. Paris: Unesco.
UNESCO (2013a). General education quality analysis/Diagnosis framework (GEQAF).
UNESCO (2013b). Global Thematic Consultation on Education and The Post-2015 Development Framework: Making Education for All a Reality.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .