Phương pháp ước tính chỉ số phát triển giáo dục địa phương và đề xuất các ước tính chỉ số phát triển giáo dục địa phương (cấp tỉnh)

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Lan Phương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Dương Thị Thu Hương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Đặng Xuân Cương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The educational development of a local/educational institution plays an important role in providing essential information for quality assurance and for innovating the educational process in order to improve the quality of education in different contexts. In this paper, we propose a framework to analyze the local educational development and some methods to calculate the local education development indicators and examples of estimation using these methods are also provided. Statistical methods can be used to calculate indicators of local educational development. The indicator of EDI proposed in this paper is a combination of 5 weighted component indicators which is a typical example for the use of such statistical methods.

Tài liệu tham khảo

Amundsen, C., & Wilson, M. (2012). Are We Asking the Right Questions? A Conceptual Review of the Educational Development Literature in Higher Education. Review of Educational Research, 82(1), 90-126. https://doi.org/10.3102/0034654312438409

Casadio, T. E., & Guarini, G. (2013). An Unbalance Adjustment Method for Development Indicators. Social indicators research, 112(1), 19-45. https://doi.org/10.1007/s11205-012-0070-4

Castellano, K. E., & Ho, A. D. (2013). A Practitioner’s Guide to Growth Models. The Council of Chief State School Officers.

Choe, K., & Roberts, B. (2011). Competitive Cities in the 21st Century: Cluster-based Local Economic Development. Asian Development Bank.

Chương trình Phát triển Liên Hợp Quốc (UNDP, 2015). Báo cáo phát triển con người Việt Nam năm 2015 - Việc làm vì phát triển con người. Communications Development Incorporated, Washington DC, USA.

De Muro, P., Mazziotta, M., & Pareto, A. (2011). Composite Indices of Development and Poverty: An Application to MDGs. Social indicators research, 104(1), 1-18. https://doi.org/10.1007/s11205-010-9727-z

Dunterman, G. H. (1989). Principal Components Analysis - Quantitative Applications in the Social Sciences. SAGE Publishing.

Mazziotta, M., & Pareto, A. (2012). A Non-compensatory Approach for the Measurement of the Quality of Life. In: Maggino F. & Nuvolati G. (eds). Quality of Life in Italy: Research and Reflections. New York: Springer.

OECD (2013). Synergies for better learning: an international perspective on evaluation and assessment. https://doi.org/10.1787/9789264190658-en

Raudenbush, S. W., Bryk, S., Cheong, Y. F., & Congdon, R. (2004). HLM6: Hierarchical linear and nonlinear modeling. Chicago: Scientific Software International.

Salzman, J. (2003). Methodological Choices Encountered in the Construction of Composite Indices of Economic and Social Well-Being. Ottawa: Center for the Study of Living Standards.

Sorcinelli, M. D., Austin, A. E., Eddy, P. L., & Beach, A. L. (2005). Creating the Future of Faculty Development: Learning From the Past, Understanding the Present. Wiley.

UNESCO (2012). General education quality analysis/Diagnosis framework (GEQAF).

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. L. P., Dương , T. T. H., & Đặng , X. C. (2021). Phương pháp ước tính chỉ số phát triển giáo dục địa phương và đề xuất các ước tính chỉ số phát triển giáo dục địa phương (cấp tỉnh). Tạp Chí Giáo dục, 2(516), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/303

Số

Chuyên mục

Các bài báo