Mô hình hóa toán học trong dạy học Toán cho sinh viên ngành Kinh tế giai đoạn 2004-2024: Một nghiên cứu trắc lượng thư mục từ cơ sở dữ liệu Scopus

Các tác giả

  • Thái Thị Vân Anh Trường Cao đẳng Kinh tế - Kế hoạch Đà Nẵng

Tóm tắt

Mathematics is an important tool for solving practical problems in many fields, including economics. From 2004 to 2024, the application of mathematical modeling in teaching Mathematics for students majoring in Economics has gained growing interest from scholars. This study employs the bibliometric method with the Scopus database to analyze trends and contributions of research results on the use of mathematical modeling in teaching Mathematics for students majoring in Economics in the period 2004 2024 and proposes some research directions on this topic in Vietnam. The analysis results reveal that the US and European countries such as Germany, the UK, and France led in the number of publications, while Asian countries such as China, Japan, and Korea also participated actively but at a lower level. The South American and African regions contributed a limited number of publications. The study provides an overview of the development and application of mathematical modeling in teaching Mathematics to Economics majors, emphasizing the role of integrating technology and modern educational methods in teaching, creating a foundation for future research and applications.

Tài liệu tham khảo

Blum, W., & Leiß, D. (2005). “Filling up” - The problem of independencepreserving teacher interventions in lessons with demanding modelling tasks. In M. Bosch (Ed.), Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (Barcelona: Universitat Ramon Llull.).

Đỗ Thị Thanh (2020). Dạy học giải bài toán Xác suất nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 131-137.

Đồng Thị Hồng Ngọc (2022). Dạy học mô hình hóa trong môn Xác suất và thống kê cho sinh viên ngành kinh tế và quản trị kinh doanh. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Đồng Thị Hồng Ngọc, Nguyễn Danh Nam (2021). Đề xuất quy trình dạy học mô hình hóa toán học trong xác suất, thống kê ở bậc đại học. Tạp chí Giáo dục, 497, 8-14.

Greefrath, G., Hertleif, C., & Siller, H.-S. (2018). Mathematical modelling with digital tools - A quantitative study on mathematising with dynamic geometry software. International Journal on Mathematics Education, 50(1-2), 233-244. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0924-6

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 6-17.

Nguyễn Chiến Thắng, Thái Thị Vân Anh (2023). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho sinh viên ngành Kinh tế trong dạy học nội dung “Hệ phương trình tuyến tính” (học phần Đại số tuyến tính). Tạp chí Giáo dục, 23(22), 11-16.

Nguyễn Danh Nam (2015). Thiết kế hoạt động mô hình hóa trong dạy học môn Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8A), 152-160.

Nguyễn Thị Tân An (2012). Sự cần thiết của mô hình hóa trong dạy học Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 37, 114-122.

Ortega, M., & Puig, L. (2017). Using Modelling and Tablets in the Classroom to Learn Quadratic Functions. In G. A. Stillman, W. Blum, & G. Kaiser (Eds.). Mathematical Modelling and Applications (pp. 565-575). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62968-1_47

Otikor, M. S. (2023). Mathematics Education: Economic concepts and Principles made easy. International Journal of Research in Education and Sustainable Development, 03(11), 27-41.

Phạm Hùng Hiệp, Lương Đình Hải (2023). Từng bước thực hành phương pháp thư mục lượng. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Rumyantseva, K., Pogrischuk, B., & Lysyuk, O. (2012). The use of computer modeling in teaching the economic and mathematical disciplines to future economists. Edukacja-Technika-Informatyka, 02(3), 286-290.

Zhao, X. (2024). Exploration of Specific Applications of Mathematical Models in Finance. Accounting. Auditing and Finance, 05, 69-74.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.03.2025

Cách trích dẫn

Thái, T. V. A. (2025). Mô hình hóa toán học trong dạy học Toán cho sinh viên ngành Kinh tế giai đoạn 2004-2024: Một nghiên cứu trắc lượng thư mục từ cơ sở dữ liệu Scopus. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 19–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3093

Số

Chuyên mục

Các bài báo