Dạy học chủ đề “Nguồn điện” (Vật lí 11) theo hướng tích hợp gắn với giáo dục bảo vệ môi trường cho học sinh
Tóm tắt
The strong development of the world in all fields such as economy, construction, transportation, culture, tourism,... has caused a consequence of climate change, environment,... Therefore, integrated education associated with environmental protection in high schools is an early preparation step for students to have behaviors and ways of protecting the environment and society. The study uses theoretical research methods to present an overview of integrated teaching, propose a process of teaching Physics in an integrated direction associated with environmental protection education for students and illustrate this process in teaching the topic “Power Source” (Physics 11). Teaching according to this approach not only helps students master physics knowledge but also raises awareness of environmental protection, develops problem-solving skills and creativity.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.
Drake, S., M., & Burns, R. (2004). Meeting Standards Through Integrated Curriculum. ASCD, Association for Supervision and Curriculum Development.
Khan, M., Khan, I. A., & Gulana (2022). The Science, Technology, Society and Environment (STSE) Approach: Perceptions of Secondary School Science Students. Journal of Social Sciences Review, 2(4), 43-54.
Labibah, U. N., Kuswanto1, H., & Susiyanti (2020). Integrated Landslide Disaster Education in Physics Subject Viewed from High School Students Preparedness in Kulon Progo, Yogyakarta. Journal of Physics Conference Series, 1440(1), 012026.
Ministry of Education of the People’s Republic of China (2017). Notice of the Ministry of Education on the issuance of the science curriculum standards for compulsory education in primary schools.
Nuriyah, D., Sutarto, & Prihatin, J. (2020). The Development of Environmental Change Textbook Based on STEM-Cp to Improve Problem-Solving Skills in High School Biology Learning. Journal of Physics: Conference Series, 1563.
Nguyen, D. L. (2023). Planning and organizing experiential teaching with the topic of climate change to contribute to environmental protection education for high school students. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 13(3), 01-06.
Nguyễn Diệu Linh (2023). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề trong giáo dục phát triển bền vững thông qua dạy học Vật lí theo mô hình STSE chuyên đề “Vật lí với giáo dục bảo vệ môi trường. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn Kim Hồng, Huỳnh Công Minh Hùng (2013). Dạy học tích hợp trong trường phổ thông Australia. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 42, 7-17.
Nguyễn Thị Kim Dung (2015). Dạy học tích hợp trong chương trình giáo dục phổ thông. Kỉ yếu Hội thảo “Dạy học tích hợp và dạy học phân hóa ở trường trung học đáp ứng yêu cầu chương trình và sách giáo khoa sau năm 2015”, tr 13-18. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Văn Khánh (Tổng Chủ biên kiêm Chủ biên), Phạm Thùy Giang, Cao Tiến Khoa, Đoàn Thị Hải Quỳnh, Trần Bá Trình, Trương Anh Tuấn (2023). Vật lí 11 (Bộ sách Cánh diều). NXB Đại học Sư phạm.
Pedretti, E., & Nazir, J. (2011). Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years. Science Education, 95(601), 601-626.
Roshayanti, F., Wicaksono, A. G. C, Minarti, I. B., & Nurkolis (2020). Integrated Learning for Improving Environmental Literacy in High Schools. Journal of Physics: Conference Series, 1521.
Yosepha, A. (2023). Contribution of Project-Based Learning and Integrated Learning to Develop Student’ HOTS. Proceedings of International Conference on Research in Education and Science, 9(1), 1628-1641.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .