Tổ chức dạy học chủ đề “Năng lượng. Sự bảo toàn và chuyển hóa năng lượng” (Vật lí 10) theo mô hình STSE nhằm bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh

Các tác giả

  • Lê Khắc Quynh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the contemporary context, in addition to the STEM education model, STSE education is an effective and popular integrated teaching model in many countries around the world, including Vietnam. STSE is an educational model based on the foundation of knowledge of science, technology, society and environment. Unlike the STEM model, the STSE model focuses on solving problems related to practice, society, and the environment, particularly emphasizing on enhancing students’ personal awareness and responsibility to maintain and promote the results that have been created. The study proposes a STSE-based teaching organization process to foster students' problemsolving competency and illustrates this process through teaching the topic “Energy: Conservation and transformation” (Physics 10). Through the designed teaching activities, the students had the opportunity to approach knowledge in a positive and proactive way, while developing the ability to analyze, evaluate and provide solutions to practical problems.

Tài liệu tham khảo

Aikenhead, G. S. (2005). Research into STSE science education. Chemistry Education, 16(3), 384-397. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.3.66101

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Vật lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đỗ Hương Trà, Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải, Phạm Xuân Quế, Dương Xuân Quý (2019). Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Habibi, M. A (2023). Science, Technology, Society, Environment Training Model to Improve Positive Attitudes of Early Childhood Teachers in the Environment. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(01), 107-115.

Khan, M., Khan, I. A., & Gulana (2022). The Science, Technology, Society and Environment (STSE) Approach: Perceptions of Secondary School Science Students. Journal of Social Sciences Review, 2(3), 43-54.

Lê Khắc Quynh, Nguyễn Ngọc Tuấn, Nguyễn Đức Thông, Trần Trung Hiếu, Trần Quang Huy, Đỗ Thị Tố Như, Nguyễn Văn Thụ, Đỗ Hương Trà (2025). Dạy học chủ đề “Chưng cất rượu” theo mô hình kết hợp STSE và STEM để bồi dưỡng năng lực cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 21(01), 56-63.

Ministry of Education of the People’s Republic of China (2017). Notice of the Ministry of Education on the issuance of the science curriculum standards for compulsory education in primary schools.

Nguyễn Diệu Linh (2023). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề trong giáo dục phát triển bền vững thông qua dạy học theo nhóm theo mô hình STSE chuyên đề “Vật lí với giáo dục bảo vệ môi trường”. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Nguyễn Diệu Linh, Đỗ Hương Trà, Tưởng Duy Hải (2023). Tổ chức dạy học theo mô hình STSE nhằm bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề của phát triển bền vững ở học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 5), 79-85.

Nguyễn Thị Duyên, Phạm Hoàng Ngọc (2024). Vận dụng mô hình STSE để giáo dục phát triển bền vững trong dạy học môn Khoa học ở tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2, 2(3), 31-47.

Pedretti, E., & Nazir, J. (2011). Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education, 95(4), 601-626.

Verma, G., & Matin-Hánen, L. (2008). A conversation between Dan Zeidler and Gretta Verma & Lisa Martin-Hansen: Exploring further possibilities in science education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(4), 399-410.

Tải xuống

Đã Xuất bản

06.11.2025

Cách trích dẫn

Lê, K. Q. (2025). Tổ chức dạy học chủ đề “Năng lượng. Sự bảo toàn và chuyển hóa năng lượng” (Vật lí 10) theo mô hình STSE nhằm bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 25(21), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4387

Số

Chuyên mục

Các bài báo