Một số giải pháp tự học giúp giảng viên đại học nâng cao năng lực ngoại ngữ

Các tác giả

  • Nguyễn Thúy Hạnh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Nowadays, using foreign languages is an urgent need for university lecturers, serving many different purposes in their profession as well as in life. However, there are many obstacles that prevent one from succeeding in learning a foreign language. The challenges of learning a foreign language are discussed in this article, including lacking the appropriate learning method, motivation, self-confidence, as well as limited language input. Self-study solutions are also provided to assist university lecturers in making their own study plans, as well as to offer training faculties and universities with implications for appropriate policies that would support and encourage their lecturers to learn foreign languages.

Tài liệu tham khảo

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2014). Thông tư số 01/2014/TTBGDĐT ngày 24/01/2014 về ban hành Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam.

Bộ GD-ĐT, Bộ Nội vụ (2014). Thông tư liên tịch số 36/2014/TTLT-BGDĐT-BNV ngày 28/11/2014 về quy định mã số và tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp viên chức giảng dạy trong các cơ sở giáo dục đại học công lập.

Chavez, R. (2018). The 4 principles of effective learning. Think grow prosper.

Day, R. R., Bamford, J., Renandya, W. A., Jacobs, G. M., & Yu, V. W. S. (1998). Extensive Reading in the Second Language Classroom. RELC Journal, 29(2), 187-191. https://doi.org/10.1177/003368829802900211

Dörnyei, Z. (2009). The psychology of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Dörnyei, Z. (2010). Researching motivation: From integrativeness to the ideal L2 self. In Hunston, S., & Oakey, S. (Eds.), Introducing applied linguistics: Concepts and skills, 74-83. London: Routledge.

Dörnyei, Z. (2018). Motivating students and teachers. In Liontas, J. I. (Ed.), The TESOL encyclopedia of English language teaching, 7, 4293-4299. Alexandria, VA: TESOL.

Falout, J., Fukada, Y., Murphey, T., & Fukuda, T. (2013). What’s working in Japan? Present communities of imagining. In Apple, M., Da Silva, D., & Fellner, T. (Eds.), Language learning motivation in Japan, 245-267. Bristol, UK: MultilingualMatters.

Hamada, Y. (2011). Different demotivators for Japanese junior high and high school learners. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 15(1), 15-38.

Hill, D. R. (2013). Graded readers. ELT Journal, 67(1), 85-125. https://doi.org/10.18533/journal.v2i10.227

Hyland, F. (2004). Learning Autonomously: Contextualizing Out-of-Class English Language Learning. Language Awareness, 13(3), 180-202. https://doi.org/10.1080/09658410408667094

Kikuchi, K. (2013). Demotivators in the Japanese EFL context. In Apple, M., Da Silva, D., & Fellner, T. (Eds.), Language learning motivation in Japan, 206-224. Bristol, UK: Multilingual Matters

Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press.

Krashen, S. (2004). Free voluntary reading: New research, applications, and controversies. The 39th RELC International Seminar, Singapore.

Le, V. T., & Dang, N. C. T (2019). An Investigation into Factors Demotivating Students in EFL Learning at Tertiary Level. International Journal of English Literature and Social Sciences (IJELS), 4(3), 878-888.

Macalister, J. (2008). Implementing extensive reading in an EAP programme. ELT Journal, 62(3), 248-256. https://doi.org/10.1093/elt/ccm021

Markus, H, & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41(9), 954-969. https://doi.org/10.1037/0003066X.41.9.954

McDonough, S. (1983). Psychology in foreign language teaching. London: George Allen & Unwin.

Meshkat, M., & Hassani, M. (2012). Demotivating factors in learning English: the case of Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 745-749. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.134

Miguel, A. M. (2014). Does learning a language make you smarter?. British Council.

Oakley, B., Rogowsky, B., & Sejnowski, T. (2021). Uncommon sense teaching. Peguin.

Renandya, W. A. (2013). Current beliefs in ELT and their implications for language teaching. The English Education - UNS TEFL International Conference UNS, Solo.

Sahragard, R., & Alimorad, Z. (2013). Demotivating factors affecting Iranian high school students’ English learning. In Cortazzi, M., & Jin, L. (Eds.), Researching cultures of learning: International perspectives on language learning and education, 308-327. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.

Tavakoli, N., Shakeri, N., & Ghanbarzadeh, T. (2016). Language learning beyond the classroom. IAU, Ayatollah Amoli Branch.

Vũ Đình Hiếu, Đinh Thị Kiều Oanh (2020). Thực trạng năng lực ngoại ngữ của giảng viên Trường Đại học Thủ đô Hà Nội và một số vấn đề đặt ra trong bối cảnh cuộc Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 43, 15-19.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H. (2022). Một số giải pháp tự học giúp giảng viên đại học nâng cao năng lực ngoại ngữ. Tạp Chí Giáo dục, 22(4), 29–33. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/350

Số

Chuyên mục

Các bài báo