Vai trò của văn hóa nhà trường trong thực hiện hoạt động quản trị: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Các tác giả

  • Vũ Thị Quỳnh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

University governance is an issue that is attracting the interest of many researchers. In the current trend, to implement a university governance model, the institution needs a stable and positive cultural environment. The study focuses on evaluating the role of school culture in implementing the governance model at Hanoi Metropolitan University. Through surveys and interviews, the research confirms that school culture influences the perceptions and behaviors of members within the institution, particularly administrators, in the execution of the university governance model. The findings highlight that the role of school leadership, collaboration among teachers, and community participation are key factors in building and maintaining a positive school culture, which is essential for the successful implementation of the university governance model in the new context. Based on the research findings, practical recommendations can be made for educational leaders to enhance university governance effectiveness. In particular, emphasizing the development of a distinctive school culture not only helps reinforce core values but also serves as a motivation for teachers and students, contributing to the creation of a sustainable and effective educational environment.

Tài liệu tham khảo

Braun, D. & Merrien, F.-X., (1999). Governance of universities and modernisation of the State: Analytical aspects. In D. Braun & F.-X. Merrien (Eds.), Towards a new model of governance for universities: A comparative view. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Clark, B. R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. IAU Press and Pergamon Press.

Clark, B. R. (1996). Substantive growth and innovative organization: New categories for higher education Research. Higher Education, 32(4), 417-430.

Deal, T. E., & Peterson, K. D. (1999). Shaping school culture: The heart of leadership. Jossey-Bass Inc Published.

Gumport, P. J. (2000). Academic governance: new light on old issues. AGB Occasional Paper. Washington, DC: Association of Governing Boards of Universities and Colleges.

Houtte, V. (2005). Climate or Culture? A Plea for Conceptual Clarity in School Effectiveness Research. School Effectiveness and School Improvement, 16(1), 71-89.

Millett, J. (1962). The academic communiti. New York: McGrawHill.

Nguyễn Đức Ca, Hoàng Thị Minh Anh, Phạm Ngọc Dương , Nguyễn Hoàng Giang , Nguyễn Lệ Hằng, Phan Thị Thu (2023). Nâng cao hiệu quả quản trị đại học trong bối cảnh đổi mới giáo dục tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 15-20.

Schein, E. (2016). Organizational culture and leadership organizational culture and leadership (5th Ed.). New Jersey: Wiley & Sons, Inc.

Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of The Learning Organization. Published by Doubleday.

Vũ Thị Quỳnh (2023). Nghiên cứu xây dựng Bộ tiêu chuẩn đánh giá văn hóa nhà trường tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 68, 96-106.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Vũ, T. Q. (2025). Vai trò của văn hóa nhà trường trong thực hiện hoạt động quản trị: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 412–416. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3593

Số

Chuyên mục

Các bài báo