Đề xuất quy trình thiết kế kế hoạch bài dạy môn Toán ở tiểu học dựa trên khung kiến thức toán học sư phạm công nghệ (TPMK)

Các tác giả

  • Lê Viết Minh Triết Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Thị Thúy An Trường Đại học Tây Đô

Tóm tắt

The TPMK (Technological Pedagogical Mathematical Knowledge) framework is proposed as a theory to support teachers in effectively incorporating mathematical knowledge, teaching methods and technology in teaching Mathematics. The TPMK framework has been widely applied to evaluate lesson plans and explore teachers' technology-integrated lesson design methods. However, the application of the TPMK framework to designing elementary mathematics lesson plans is still underexplored. This study proposes a procedure to design mathematics lesson plans based on the components of the TPMK framework. This procedure is illustrated through designing a lesson plan for the topic “Area of a trapezoid” (Math 5). The procedure emphasizes the importance of balancing three core components: mathematical knowledge, teaching methods and technology, to create an effective learning experience for students. To effectively implement the procedure, in addition to teachers proactively improving the knowledge components of the TPMK framework, close coordination between stakeholders is essential.

Tài liệu tham khảo

Abadi, A., & Ekawati, R. (2018). Redesigning preservice mathematics teacher’s lesson plan by using productive pedagogies framework. Journal of Engineering Science and Technology, 13(5), 1376-1383.

Akyuz, D., Dixon, J. K., & Stephan, M. (2013). Improving the quality of mathematics teaching with effective planning practices. Teacher Development, 17(1), 92-106.

Attard, C., Calder, N., Holmes, K., Larkin, K., Trenholm, S. (2020). Teaching and Learning Mathematics with Digital Technologies. In: Way, J., Attard, C., Anderson, J., Bobis, J., McMaster, H., Cartwright, K. (eds), Research in Mathematics Education in Australasia 2016-2019. Springer, Singapore.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2021). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTrH ngày 07/06/2021 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học.

Đào Thị Hoa, Nguyễn Quang Hưởng (2020). Thiết kế kế hoạch bài học môn Toán theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(2), 222-234.

Đỗ Tiến Đạt, Trần Thúy Ngà (2019). Thiết kế kế hoạch bài học môn Toán ở tiểu học theo định hướng tiếp cận năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 15(3), 81-85.

Farrell, T. S. (2002). Lesson planning. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice (pp. 30-39). Cambridge University Press.

Hoàng Thị Ngà, Trịnh Thị Thu Trang, Trần Thị Ngọc Minh (2023). Thiết kế kế hoạch bài dạy theo “phương án mở” trong môn Toán ở tiểu học đáp ứng yêu cầu Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hải Phòng, 57(3), 39-53.

Huang, X., Lai, M. Y., & Huang, R. (2021). Teachers' learning through an online lesson study: an analysis from the expansive learning perspective. International Journal for Lesson & Learning Studies, 10(2), 202-216.

Jalongo, M. R., Rieg, S., & Helterbran, V. (2007). Planning for Learning: Collaborative Approaches to Lesson Design and Review. Teachers College Press.

Kang, H. (2017). Preservice teachers’ learning to plan intellectually challenging tasks. Journal of Teacher Education, 68(1), 55-68.

Koh, J. H. L. (2019). Articulating teachers’ creation of technological pedagogical mathematical knowledge (TPMK) for supporting mathematical inquiry with authentic problems. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(6), 1195-1212.

Lee, Y. A., & Takahashi, A. (2011). Lesson plans and the contingency of classroom interactions. Human Studies, 34, 209-227.

Li, Y., Chen, X., & Kulm, G. (2009). Mathematics teachers’ practices and thinking in lesson plan development: A case of teaching fraction division. ZDM, 41(6), 717-731. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0174-8

Lim, G. W. P., Ang, P. L., & Koh, J. H. L. (2016). Developing teachers’ technological pedagogical mathematics knowledge (TPMK) to build students’ capacity to think and communicate in mathematics classrooms. In Future learning in primary schools: a Singapore perspective (pp. 129-145). Singapore: Springer Singapore.

Listiawan, T., Purwanto, As’ari, A. R., & Muksar, M. (2018). Mathematics Teachers Technological Content Knowledge (TCK) in using Dynamic Geometry Software. Journal of Physics: Conference Series, 1114, 012121. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1114/1/012121

Little, M. E. (2003). Successfully teaching mathematics: Planning is the key. The Educational Forum, 67(3), 276-282.

McTighe, J., & Wiggins, G. (2013). Understanding by design framework. ASCD.

Miller, J., Windle, J. A, & Yazdanpanah, L. K. (2014). Planning lessons for refugee background students: Challenges and strategies. International Journal of Pedagogies and Learning, 9(01), 38-48.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Mutton, T., Hagger, H., & Burn, K. (2011). Learning to plan, planning to learn: The developing expertise of beginning teachers. Teachers and Teaching, 17(4), 399-416.

Sapkota, B., & Hayes, A. H. (2024). Preservice teachers' mathematical knowledge for teaching: Focus on lesson planning and reflection. School Science and Mathematics, 124(5), 323-339.

Simon, M., & Tzur, R. (2004). Explicating the role of mathematical tasks in conceptual learning: An elaboration of the hypothetical learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 91-104.

Tan, S., & Jiang, W. (2021). An Exploration into Teachers’ Technological Mathematics Knowledge: Changling Xiwang Elementary School as A Case Study. Journal on Education, 3(4), 340-351. https://doi.org/10.31004/joe.v3i4.398

Taylan, R. D. (2018). The relationship between pre-service mathematics teachers’ focus on student thinking in lesson analysis and lesson planning tasks. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(2), 337-356. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9778-y

Trương Thị Dung, Thái Thị Hồng Lam, Nguyễn Thị Mỹ Hằng (2023). Thiết kế kế hoạch bài dạy “Phương trình bậc hai một ẩn” (Toán 9) theo định hướng phát triển năng lực toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(18), 11-15.

Ulusoy, F., & İncikabi, L. (2021). Preservice mathematics teachers’ selection of curriculum resources in individual and group lesson planning processes. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 54(4), 557-578. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1958944

Yinger, R. J. (1980). A study of teacher planning. Elementary School Journal, 80(3), 107-127.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.07.2025

Cách trích dẫn

Lê , V. M. T., & Nguyễn, T. T. A. (2025). Đề xuất quy trình thiết kế kế hoạch bài dạy môn Toán ở tiểu học dựa trên khung kiến thức toán học sư phạm công nghệ (TPMK). Tạp Chí Giáo dục, 25(14), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3660

Số

Chuyên mục

Các bài báo