Dạy học trải nghiệm với sự hỗ trợ của GeoGebra: Trường hợp dạy học nội dung “Thể tích hình hộp chữ nhật” (Toán 5)
Tóm tắt
Modern teaching methods that prioritize competency development and enhance experiential learning practices have demonstrated significant effectiveness in Mathematics education. The 2018 General Education Mathematics Curriculum emphasizes the integration of software and technological tools in instruction, with GeoGebra - an open-source dynamic mathematics software - being widely adopted. This study compares the efficacy of experiential teaching supported by GeoGebra with traditional teaching methods. A quasi-experimental research design was employed, involving 84 5th-grade students from Ngo Quyen Primary School in Ninh Kieu District, Can Tho City. The experimental group participated in an experiential teaching process using GeoGebra, while the control group was taught using conventional methods. The results revealed that the experimental group achieved notably higher average scores following the intervention and demonstrated better knowledge retention two weeks post-intervention compared to the control group. With the aid of GeoGebra, the students engaged actively in the learning process, proactively discovering and constructing new knowledge.
Tài liệu tham khảo
Abedi, E. A. (2023). Tensions between technology integration practices of teachers and ICT in education policy expectations: implications for change in teacher knowledge, beliefs and teaching practices. Journal of Computers in Education, 10(4). https://doi.org/10.1007/s40692-023-00296-6
Birgin, O., & Yazıcı, K. U. (2021). The effect of GeoGebra software–supported mathematics instruction on eighth‐grade students’ conceptual understanding and retention. Journal of Computer Assisted Learning, 37(4), 925-939. https://doi.org/10.1111/jcal.12532
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bui, P. U., Duong, H. T., & Nguyen, B. L. (2022). The Effectiveness of Experiential learning in teaching arithmetic and geometry in sixth grade. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.858631
Çekmez, E. (2021). Investigation of the effect of computer-supported instruction on students’ achievement on optimization problems. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 54(1), 29-45. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1944685
Diković, L. (2009). Applications GeoGebra into teaching some topics of mathematics at the college level. Computer Science and Information Systems, 6(2), 191-203.
Goss-Sampson, M. (2019). Statistical analysis in JASP: A guide for students. JASP. https://doi.org/ 10.6084/m9.figshare.9980744
Gün, Ö., & Küçük, K. (2023). The Effects of GeoGebra-Assisted Transformation Geometry Instruction on Student Achievement, Attitudes, and Beliefs. Journal of Computer and Education Research, 11(22), 671-690. https://doi.org/10.18009/jcer.1324668
Hohenwarter, J., Hohenwarter, M., & Lavicza, Z. (2009). Introducing dynamic mathematics software to secondary school teachers: The case of GeoGebra. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 28(2), 135-146.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Lê Viết Minh Triết (2021). Dạy học khám phá hình học 10 với sự hỗ trợ của phần mềm động Geogebra. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Morris, T. H. (2020). Experiential learning - a systematic review and revision of Kolb’s model. Interactive Learning Environments, 28(8), 1064-1077. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1570279
Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang, Trần Thị Ly Ly (2023). Dạy học giải toán nội dung “Hàm số bậc hai và đồ thị” (Toán 10) nhằm phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(17), 1-6.
Nguyễn Thị Nga, Đào Thúy Vinh, Nguyễn Xuân Tùng (2021). Dạy học khái niệm xác suất ở lớp 11 thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(2), 285-298. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.18.2.2994
Phạm Huyền Trang, Nguyễn Ngọc Giang, Mai Vũ Linh Đan (2023). Biểu diễn miền nghiệm hệ bất phương trình bậc nhất hai ẩn với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra nhằm phát triển năng lực sử dụng công cụ, phương tiện học Toán cho học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 9(3), 38-44. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12310807
Strunk, K. K., & Mwavita, M. (2024). Design and Analysis in Quantitative Educational Research: Univariate Designs in SPSS. Taylor & Francis.
Trần Hòa Hiệp, Nguyễn Tấn Tài (2022). Sử dụng phần mềm GeoGebra thiết kế một số sản phẩm hình học động phục vụ việc dạy diện tích hình thang ở môn Toán lớp 5. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(5), 32-38. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210506
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .