Bồi dưỡng năng lực kết nối Toán học với thực tiễn cho học sinh thông qua dạy học nội dung “Bất phương trình bậc nhất hai ẩn” (Toán 10) theo tiếp cận lý thuyết RME

Các tác giả

  • Lê Viết Minh Triết Trường Đại học Cần Thơ
  • Lâm Mai Thi Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Realistic Mathematics Education (RME) is an approach that emphasizes the role of teaching starting from practical situations, which can be imaginary situations or practical situations that students can imagine and visualize. Accordingly, RME Theory has put forward two viewpoints, that is, mathematics must be closely linked to practice and mathematics is a human activity. The study uses the method of theoretical analysis to raise some issues about the ability to connect mathematics with practice, RME theory and proposes a teaching process for the content “First-Degree Inequalities in Two Variables” (Math 10) according to the RME approach and specifically illustrates this process. To effectively implement teaching according to the RME approach, teachers need to select and design appropriate practical situations that are meaningful to students, thereby leading students to explore and create new mathematical knowledge.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Crespo, S., & Featherstone, H. (2022). Connecting mathematics to the real world: One group of elementary mathematics teachers’ experiences. In A. E. Lischka, E. B. Dyer, R. S. Jones, J. N. Lovett, J. Strayer, & S. Drown (Eds.), Proceedings of the 44th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1395-1399). Middle Tennessee State University.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Kluwer Academic Publishers.

Gravemeijer, K. (1994). Development and teaching of mathematical thinking. The Educational Studies in Mathematics, 26(3), 383-413.

Isnarto, I., Sudarmin, S., & Haryanto, H. (2020). The effect of the Realistic Mathematics Education (RME) approach and the initial ability of students on the ability of student mathematical connection. Journal of Educational Research and Evaluation, 9(1), 16-22. https://doi.org/10.23887/jere.v9i1.22335

Lê Thùy Trang, Phạm Anh Giang, Nguyễn Tiến Trung (2021). Vận dụng Lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 494, 37-43.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Nguyễn Ái Quốc, Nguyễn Thùy An (2024). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn trong dạy học Định lí Cosin (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(12), 11-16.

Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về giáo dục toán học gắn liền với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.

Nguyễn Tiến Trung, Phan Thị Tình (2020). Giáo dục toán thực (realistic mathematics education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(4), 130-145.

Sumarmo, U. (2002). Alternatif pembelajaran matematika dalam menerapkan kurikulum berbasis kompetensi. Makalah pada Seminar Tingkat Nasional FPMIPA UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Trần Huỳnh Mỹ Duyên, Nguyễn Phú Lộc (2021). Dạy học hệ phương trình và bất phương trình bậc nhất trong đại số 10 theo cách tiếp cận lí thuyết giáo dục toán học thực tiễn. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 246, 28-30.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). Realistic Mathematics Education and Its Applications in the Classroom. Kluwer Academic Publishers.

Wagino, & Andriani, A. (2021). Analysis of mathematical connection skills using realistic mathematical education. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 2(2), 83-91. https://doi.org/10.54373/imeij.v2i2.20

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Lê, V. M. T., & Lâm, M. T. (2025). Bồi dưỡng năng lực kết nối Toán học với thực tiễn cho học sinh thông qua dạy học nội dung “Bất phương trình bậc nhất hai ẩn” (Toán 10) theo tiếp cận lý thuyết RME. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 144–149. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3980

Số

Chuyên mục

Các bài báo