Dạy học khái niệm “Tích của một số với một vectơ” (Toán 10) theo mô hình TPACK

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thảo Trúc Trường Đại học Cần Thơ
  • Lê Viết Minh Triết Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Phú Lộc Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

In the context of current educational innovation, the TPACK model - Technological Pedagogical Content Knowledge - has been increasingly applied, especially in designing technology-integrated lessons to enhance the interactivity and effectiveness of the teaching and learning process. Thus, this article proposes a mathematics teaching process based on the TPACK model and specifically illustrates the teaching of the concept “The product of a number with a vector” (Math 10). The highlight of this approach is the use of GeoGebra software to visualize the change of vectors, combined with the discovery teaching method to enhance students' initiative and deep understanding. Although the teaching experiment has not been implemented yet, this process promises to bring positive effects in teaching. However, to achieve the highest efficiency, it is very important to address challenges related to facilities and teachers' technology application skills. This study opens a new approach, leveraging the potential of technology to improve the quality of mathematics education.

Tài liệu tham khảo

Aliu, E. R., Zenku, T. J., Iseni, E., & Rexhepi, S. (2025). The advantage of using GeoGebra in the understanding of vectors and comparison with the classical method. International Electronic Journal of Mathematics Education, 20(2), 1-15. https://doi.org/10.29333/iejme/16007

Đỗ Đức Thái, Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Nguyễn Thị Phương Loan, Phạm Minh Phương, Phạm Hoàng Quân (2022). Toán 10 (tập 1). NXB Đại học Sư phạm.

Dockendorff, M., & Solar, H. (2018). ICT integration in mathematics initial teacher training and its impact on visualization: the case of GeoGebra. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(01), 66-84. https://doi.org/10.1080/0020739X.2017.1341060

Finzer, W., & Jackiw, N. (1998). Dynamic manipulation of mathematical objects. Key Curriculum Press.

Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275-285. https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.05.004

Kekana, G. R. (2016). Using GeoGebra in transformation geometry: an investigation based on the Van Hiele model. University of Pretoria (South Africa).

Masriyah, Budayasa, I. K., Juniati, D., Sari, Y. M., Saadah, N., Suprihatiningsih, S., & Hanifah, U. (2024). Improving TPACK competencies of junior high school mathematics teachers using GeoGebra classroom (pp 1-7). In AIP Conference Proceedings (Vol. 3148, No. 1, p. 040016). AIP Publishing LLC.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Nguyễn Phú Lộc (2010). Dạy học khám phá khái niệm toán học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 14, 16-21.

Nguyễn Phú Lộc, Bùi Phương Uyên (2016). Giáo trình Các xu hướng dạy học Toán. NXB Đại học Cần Thơ.

Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.

Trần Trung, Lê Viết Minh Triết (2013). Sử dụng phần mềm GeoGebra hỗ trợ dạy học khám phá khái niệm với các mô hình quy nạp. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 99-100; 133.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. T., Lê, V. M. T., & Nguyễn, P. L. (2025). Dạy học khái niệm “Tích của một số với một vectơ” (Toán 10) theo mô hình TPACK. Tạp Chí Giáo dục, 25(13), 42–47. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3632

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả