Tổ chức hoạt động phán đoán để rèn luyện năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh lớp 10 trong dạy học môn Toán theo chương trình giáo dục phổ thông 2018

Các tác giả

  • Vũ Đình Chinh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Problem-solving competency in general, mathematical problem-solving capacity in particular plays an important role in Mathematics teaching. This article analyzes mathematical conjecture activities (in the problem-solving process) to train students’ ability to solve mathematical problems and proposes a process including: understanding problems, discovering problems, forming conjectures, explaining conjectures, devising solutions to solve problems through conjectures, proving conjectures. This process is illustrated in teaching with a specific content of 10th grade Math in the direction of developing math problem-solving competency for students according to the 2018 Math general education program.

Tài liệu tham khảo

Alibert, L., & Thomas, M. (2002). Research on mathematical proof. In D. Tall (Ed.). Advance Mathematical Thinking (pp. 215-230). New York: Kluwer Academic Publishers.

Arzarello, F., Micheletti, C., Olivero, F., Robutti, O., Paola, D., & Gallino, G. (1998). “Dragging in Cabri and modalities of transition from conjectures to proofs in geometry”. In PME Conference, (2), 24 -31, Stellenbosch, South Africa.

Astawa, I. W. P., Budayasa, I. K., & Juniati, D. (2018). The process of student cognition in constructing mathematical conjecture. Journal on Mathematics Education, 9(1), 25-26, Department of Doctoral Program on Mathematics Education, Indonesia.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Canadas, M. C., Deulofeu, J., Figueiras, L., Reid, D., & Yevdokimov, O. (2007). The conjecturing process: Perspectives in theory and implications in practice. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 55-72, University of Windsor, Canada.

Fischbein, H. (1987). Intuition in science and mathematics: An educational approach. Springer Science & Business Media, New York, USA.

Furinghetti, F. & Paola, D. (2003). To produce conjectures and to prove them within a dynamic geometry environment: A case study”. In N. A. Pateman, B. J. Doherty, & J. Zilliox (Eds), Proceedings of the Twenty-seventh Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (2), 397-404, Honolulu University, USA.

John M. G. (2005). An investigation of student conjectures in static and dynamic geometry environments. Ph.D thesis, Auburn University, USA.

Healy, L., & Hoyles, C. (2000). A study of proof conceptions in algebra. Journal for Research in Mathematics Education, 31(4), 396-428.

Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (2001). The strands of Mathematical proficiency. Adding it up: Helping children learn Mathematics, 115-118.

Lim, H. K., Buendia, G., Kim, O., Cordero, F., & Kasmer, L. (2010). The role of prediction in the teaching and learning of mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(5), 595-608.

Lin, F. L. (2006). Designing mathematics conjecturing activities to foster thinking and constructing actively. Progress report of the APEC project: Collaborative studies on innovations for teaching and learning mathematics in different cultures (II)–Lesson study focusing on mathematical thinking, CRICED and University of Tsukuba, 65-74, Japan.

Mason, J. (2002). Generalisation and algebra: Exploiting children’s powers. In L. Haggerty (Ed.). Aspects of teaching secondary mathematics: Perspectives on practice, 105-120, Routledge Falmer Reader and in Education Policy and Politics, London, England.

NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM Inc.

Nguyễn Như Hải (2014). Logic học đại cương. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Anh Tuấn (2012). Giáo trình logic toán và lịch sử Toán học. NXB Đại học Sư phạm.

Norton, A. (2000). Student conjectures in geometry. Paper presented at the 24th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hiroshima, Japan.

Nurhasanah, F., Kusumah, Y. S., & Sabandar, J. (2017). Concept of Triangle: Examples of Mathematical Abstraction in Two Different Contexts. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 53-70.

Vũ Đình Chinh (2013). Bồi dưỡng khả năng phán đoán cho học sinh lớp 11 thông qua phép suy luận tương tự trong dạy học hình học không gian. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 58, 49-56.

Vũ Đình Chinh (2014). Rèn luyện hoạt động phán đoán cho học sinh trung học phổ thông nhờ sử dụng quan hệ biện chứng giữa cái chung và cái riêng trong dạy học hình học không gian. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 59, 200-209.

Vũ Đình Chinh (2015a). Rèn luyện hoạt động phán đoán cho học sinh thông qua việc sử dụng suy luận quy nạp trong dạy học hình học lớp 10. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 119, 42-44; 48.

Vũ Đình Chinh (2015b). Rèn luyện hoạt động phán đoán cho học sinh nhờ sử dụng tương tự và khái quát hóa trong dạy học hình học lớp 11. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60, 97-106.

Tải xuống

Đã Xuất bản

13.07.2022

Cách trích dẫn

Vũ , Đình C. (2022). Tổ chức hoạt động phán đoán để rèn luyện năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh lớp 10 trong dạy học môn Toán theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp Chí Giáo dục, 22(6), 13–19. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/369

Số

Chuyên mục

Các bài báo