Năng lực số của học sinh trung học phổ thông: Nghiên cứu thực trạng tại tỉnh Quảng Bình
Tóm tắt
Digital transformation in education, especially in schools, is an urgent task for Vietnamese education today. This study surveys the digital competence of high school students in Quang Binh province based on the digital competence framework for learners issued by the Ministry of Education and Training. The assessment scale is an online questionnaire (with Google Form tool) consisting of 90 questions that were developed from 82 questions of the DigCompSAT framework of the European Union with the addition of the 8 questions related to the 6th area (artificial intelligence) in the digital competence framework for learners issued by the Ministry of Education and Training of Vietnam (2025) that has not been mentioned in DigComp. The survey results collected from 4,494 high school students in Quang Binh province show that the level of digital competence of high school students in Quang Binh province is still limited in some areas. This study is the basis to propose innovations in teaching programs and methods at the high school level to train a generation of digital citizens to meet current social needs.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2025). Khung năng lực số cho người học (ban hành kèm theo Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Văn Hùng (chủ biên, 2022). Năng lực số - Khung năng lực số dành cho sinh viên. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Draganac, D., Jović, D., & Novak, A. (2022). Digital Competencies in Selected European Countries among University and High-School Students: Programming is lagging behind. Business Systems Research Journal, 13(2), 135-154. https://doi.org/10.2478/bsrj-2022-0019
Henriette, E., Feki, M., & Boughzala, I. (2015). The shape of digital transformation: a systematic literature review. MCIS 2015 Proceedings.
Law, N., Woo, D., & Wong, G. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2 (Information paper No. 51; p. 146). UNESCO Institute for Statistics.
Lê Anh Vinh, Bùi Diệu Quỳnh. Đỗ Đức Lân, Đào Thái Lai, Tạ Ngọc Trí (2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01, 1-11.
Lê Thị Phượng, Phạm Thị Phương Nam (2023). Đánh giá thực trạng năng lực số của học sinh tại một số trường trung học cơ sở quận Cầu Giấy, thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 41-46.
Ludlow, P. (2018). The European Commission. In The New European Community (pp. 85-132). Routledge.
Reddy, P., Sharma, B., & Chaudhary, K. (2020). Digital Literacy: A Review of Literature. International Journal of Technoethics, 11(2), 65-94. https://doi.org/10.4018/IJT.20200701.oa1
Trịnh Thị Phương Thảo, Trịnh Thanh Hải, Lê Minh Cường, Đỗ Bảo Châu, Trần Trung (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6-11.
UNESCO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy. In UNESCO Institute for Statistics.
Watson, J. (2001). How to determine a sample size: Tipsheet# 60. University Park, PA: Penn State Cooperative Extension, 1-5.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .