Một số nghiên cứu về quản lí bồi dưỡng giáo viên theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể (TQM)
Tóm tắt
To improve the quality of education by 2030 and reach the regional and global level by 2045, teacher training plays a key role. To realize this goal, educational institutions need to innovate management thinking and apply modern management models, in which the total quality management (TQM) approach is considered an effective approach. Many domestic and foreign studies have confirmed that the application of TQM in training and development management can contribute to improving the quality and effectiveness of education. This study used a document review method to analyze domestic and international studies on teacher training, teacher training management, and teacher training management according to the TQM approach, thereby pointing out gaps in theoretical research, aiming to improve the effectiveness and sustainability of teacher development. To improve the effectiveness and sustainability of teacher training management, specific studies and solutions are needed to effectively apply the TQM model in the context of current educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Blazer, B. (2005). Literature Review on Professional Development for Teacher. Miami-Dade County Public Schools.
Bùi Minh Đức, Đào Thị Việt Anh, Hoàng Thị Kim Huyền (2012). Đổi mới mô hình đào tạo giáo viên trong các trường đại học sư phạm theo hướng tiếp cận năng lực. Tạp chí Giáo dục, 277, 34-37.
DAAD (2019). Higher Education Quality Assurance in the ASEAN Region: State of Play Report (Second Edition, March 2019). SHARE - European Union Support to Higher Education in the ASEAN Region.
Đặng Trường Khắc Tâm (2016). Vận dụng thuyết TQM trong quản lí chất lượng đào tạo cao cấp lí luận chính trị ở Học viện chính trị khu vực II. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 02(10), 48-53.
Đào Xuân Thái (2020). Quản lí hoạt động bồi dưỡng cán bộ, công chức ngành nội vụ theo tiếp cận đảm bảo chất lượng. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Darling-Hammond, L. (2009). The Flat World and Education: How America's Commitment to Equity Will Determine Our Future. Teachers College.
Das, T. K. (2008). Total quality management: A comprehensive strategy toward global competitiveness. South Asia Books.
Education Review Office (2009). Managing professional learning and development in primary schools. Wellington, New Zealand: Education Review Office.
European Commission/EACEA/Eurydice (2015). The teaching profession in Europe: Practices, perceptions and policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Hà Nguyễn Bảo Khuyên (2022). Quản lí hoạt động dạy học ở trường trung học phổ thông của tỉnh Lâm Đồng theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Jabeen, S., Akhtar, M. M. S., & Rauf, M. (2017). Total quality management: Implementation in teacher training institutions. PUTAJ - Humanities and Social Sciences, 24(02), 33-47.
Kurniasih, N., Wasliman, I., Ratnawulan, T., & Mulyanto, A. (2022). Implementation of principal’s total quality management (TQM) in improving teacher professional competence at private elementary school. International Journal of Humanities Education and Social Sciences (IJHESS), 02(01), 12-23.
Lê Thị Thanh Tâm (2019). Quản lí chất lượng toàn diện TQM (Total Quality Management) trong giáo dục đại học và các yếu tố cần thiết để áp dụng tại các trường đại học về Y - Dược ở Thành phố Hồ Chí Minh trong điều kiện cuộc cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Khoa học Quản lí Giáo dục, 01(21), 1-10.
Nguyễn Anh Tuấn (2022). Quản lí bồi dưỡng giáo viên tiểu học theo hướng phát triển năng lực dạy học ở cấp Quận trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.
Nguyễn Quốc Trị (2022). Đổi mới hình thức bồi dưỡng thường xuyên đội ngũ giáo viên và cán bộ quản lí cơ sở giáo dục phổ thông theo định hướng tự học, tự bồi dưỡng qua mạng. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(3), 19-26.
Nguyễn Thị Anh Thy (2020). Vận dụng thuyết quản lí chất lượng tổng thể (TQM) trong quản lí chất lượng đào tạo tại học viện hàng không. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Văn Lang, 24, 50-58.
Nguyễn Thị Hồng Thúy (2022). Quản lí bồi dưỡng nghiệp vụ sư phạm cho giáo viên các trường trung học phổ thông chuyên theo mô hình CIPO. Tạp chí Giáo dục, 22(9), 15-19.
Nguyễn Thị Phương Nhung (2017). Đổi mới hoạt động bồi dưỡng năng lực chuyên môn cho giáo viên tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 46(4B), 34-39.
Nguyễn Thúy Hồng (2017). Đào tạo bồi dưỡng giáo viên và cán bộ quản lí giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản toàn diện giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 136.
Niemi, H. (2015). Teacher professional development in Finland: Towards a more holistic approach. In P. Rose (Ed.), Reforming TeachingGlobally (pp. 215-232). Oslo: University of Oslo.
OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. OECD Publishing, Paris.
OECD (2015). Education Policy Outlook: Japan; Education policy outlook: Canada (January 2015). OECD Publishing, Paris.
OECD (2021). “Canada”, in Education Policy Outlook 2021: Shaping Responsive and Resilient Education in a Changing World. OECD Publishing.
Phạm Quang Huân (2007). Đổi mới quản lí nhà trường và nâng cao năng lực sư phạm cho đội ngũ giáo viên theo ISO 9000 và TQM. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20, 9-14.
Sallis, E. (2002). Total Quality Management in Higher Education. Kogan Page, Philadelphia - London.
Shakman, K., Wogan, D., Rodriguez, S., Boyce, J., & Shaver, D. (2020). Continuous improvement in education: A toolkit for schools and districts (REL 2021-014). U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Northeast & Islands.
Shroff, N. (2019). TQM indicators implemented by teachers of the primary school: Performance and safety management. In K. Deep et al. (Eds.), Logistics, Supply Chain and Financial Predictive Analytics, Asset Analytics (pp. 243-254). Springer.
Shukla, B. K. (2014). Total quality management in teacher education: A search for excellence. Anveshanam - The Journal of Education, 02(01), 63-66.
Snongtaweeporn, T., Siribensanont, C., Kongsong, W., & Channuwong, S. (2023). Total quality management in modern organizations by using participation and teamwork. Journal of Arts Management, 3(4), 818-828.
Trần Đăng Khởi (2021). Quản lí hoạt động bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở theo tiếp cận năng lực. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Trần Kiểm (2006). Tiếp cận hiện đại trong quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Trần Kiều Dung (2022). Quản lí hoạt động bồi dưỡng thường xuyên giáo viên tiểu học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Trần Thị Hải Yến (2015). Quản lí bồi dưỡng năng lực dạy học cho giáo viên của trường trung học phổ thông theo chuẩn nghề nghiệp. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Vương Kim Thành (2022). Đề xuất một số giải pháp quản lí chất lượng đào tạo giáo viên tiểu học theo tiếp cận AUN-QA. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 48-54.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .