Thực trạng quản lí nhà nước đối với công tác đánh giá, công nhận “đơn vị học tập” cấp huyện tại thành phố Thủy Nguyên, Hải Phòng
Tóm tắt
In the context of the Party and State placing increasing emphasis on building a learning society, the assessment and recognition of “Learning Units” plays a vital role in realizing the goal of lifelong learning for all. However, both in theory and practice especially at the district level here remain inconsistencies in the definition and management mechanisms of this activity, due to diverse economic, social, and educational conditions across localities. On that basis, this study was conducted in Thuy Nguyen City, Hai Phong. The study reveals that state management of the “Learning Unit” assessment in Thuy Nguyen is generally rated from good to very good, with survey scores ranging from 4.06 to 4.24 (on a Likert scale). Nevertheless, certain limitations persist, such as a lack of scientific and practical grounding in policy development, inadequate professional training for staff, ineffective response handling from the grassroots level, uneven budget allocation, untapped potential for social mobilization, and outdated communication methods. These findings are practically significant in providing evidence to improve policies and enhance the effectiveness of state management in assessing “Learning Units.” The article proposes specific recommendations, including strengthening staff capacity, promoting digital transformation in communication, increasing social mobilization of resources, and refining the evaluation process, thereby contributing to the sustainable development of a learning society.
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 22/2020/TT-BGDĐT ngày 06/08/2020 quy định về đánh giá, xếp loại “Đơn vị học tập”.
Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 24/2023/TT-BGDĐT ngày 11/12/2023 quy định về đánh giá, công nhận “Đơn vị học tập” cấp huyện, tỉnh.
Nguyễn Cảnh Toàn (2000). Đơn vị học tập và cách tiếp cận tổ chức học tập. Tạp chí Giáo dục, 42, 15-17.
Nguyễn Thị Thanh Huyền (2022). Vai trò của chính quyền địa phương trong xây dựng xã hội học tập. Tạp chí Giáo dục & Xã hội, 42(3), 25-30.
Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.
Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday.
Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 1373/QĐ-TTg ngày 30/7/2021 phê duyệt Đề án “Xây dựng xã hội học tập giai đoạn 2021-2030”.
Trần Thị Hòa (2024). Tiếp cận định tính trong đánh giá đơn vị học tập: Thực trạng và khuyến nghị. Tạp chí Khoa học Quản lí Nhà nước, 60(1), 60-65.
Trần Văn Biên, Nguyễn Hữu Hạnh (2021). Xã hội hóa giáo dục và lấy người học làm trung tâm trong quản lí nhà nước về giáo dục cộng đồng. Tạp chí Lí luận chính trị, 5, 44-49.
Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1996). Creating the learning organization: A systems approach to quantum improvement and global success. Alexandria, VA: American Society for Training & Development.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .