Thiết kế hoạt động tích hợp phát triển kỹ năng phối hợp nhóm cho trẻ rối loạn phổ tự kỷ học hòa nhập trong trường mầm non

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Huyền Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Võ Hoài Anh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of promoting inclusive education in Vietnam, the integration of special education content into the early childhood education curriculum is not only a policy-driven requirement but also a sustainable and humanistic pedagogical approach. This study focuses on designing pedagogical activities aimed at developing group collaboration skills - one of the core social competencies often limited in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) when participating in inclusive classroom environments. Based on an analysis of the developmental characteristics of preschool-aged children with ASD and a synthesis of international experiences in integrated teaching, the author proposes a set of integrated activity design strategies grounded in three principles: alignment with individual developmental levels, promotion of natural social interaction, and flexible embedding in daily learning contexts. The findings of this study clarify both theoretical and practical foundations for integrating special education into early childhood settings and provide practical tools to help teachers organize effective educational activities, thereby contributing to the enhancement of early intervention quality in inclusive education.

Tài liệu tham khảo

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).

Bộ GD-ĐT (2023). Quyết định số 3457/QĐ-BGDĐT ngày 30/10/2023 ban hành các chương trình bồi dưỡng giáo viên về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.

Brown, W. H., Odom, S. L., & Conroy, M. A. (2001). An intervention hierarchy for promoting preschool children’s peer interactions. Topics in Early Childhood Special Education, 21(3), 162-175. [https://doi.org/10.1177/027112140102100304](https://doi.org/10.1177/027112140102100304)

Davis, J., & Elliott, S. (2024). Young Children and the Environment - Early Education for Sustainability.

Nguyễn Thị Hòa (2013). Dạy học tích hợp ở bậc mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Hòa (2019). Giáo dục học mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Trần Thị Thiệp, Nguyễn Xuân Hải, Lê Thị Thúy Hằng (2015). Giáo dục hòa nhập. NXB Giáo dục Việt Nam.

UNESCO (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris: UNESCO.

Vũ Văn Thuấn, Trần Văn Công (2020). Đào tạo kĩ năng xã hội cho trẻ rối loạn phát triển. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H., & Võ, H. A. (2025). Thiết kế hoạt động tích hợp phát triển kỹ năng phối hợp nhóm cho trẻ rối loạn phổ tự kỷ học hòa nhập trong trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 42–48. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4014

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả