Phát triển năng lực tìm hiểu và tham gia hoạt động kinh tế - xã hội cho học sinh qua môn Giáo dục công dân: Nghiên cứu tại thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Xiêm Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In alignment with the requirements of the 2018 General Education Program, the development of secondary students’ competencies in exploring and participating in socio-economic activities is identified as a critical objective. This aims to equip students with the skills necessary to adapt to the rapid transformations of contemporary society. Nguyen Du Junior high school, located in Dai Mo District, Hanoi, is situated in a rapidly urbanizing area, making it a representative context for investigating this issue. The study reveals that students demonstrate a relatively good awareness of the importance of socio-economic engagement. However, their ability to apply acquired knowledge in practical contexts remains limited. Moreover, the participation lacks proactivity and depth and extracurricular programs have not been implemented in a consistent and integrated manner. These findings underscore the necessity of developing a comprehensive strategy, which includes innovating teaching methodologies, diversifying experiential learning formats, and strengthening the collaboration among schools, families, and the broader community. Future research could further evaluate the effectiveness of the proposed solutions and expand the scope of investigation to other geographical areas, thereby contributing to a more comprehensive understanding of this issue

Tài liệu tham khảo

Abotalebi, P., & Biglu, M. (2017). Identification of competencies for professional staff of academic medical libraries in Iran. OALib Journal, 4(6), 1-13. https://doi.org/10.4236/oalib.1103657

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cao Thị Hoa (2024). Thiết kế bài tập phát triển năng lực học sinh trong dạy học Địa lí lớp 10 trung học phổ thông. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(310), 65-68.

Nguyễn Thị Việt Hà (2024). Xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực, phẩm chất của học sinh trong môn Giáo dục Kinh tế và Pháp luật cấp trung học phổ thông theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S1), 92-98.

OECD (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world: The OECD PISA global competence framework. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/global-competence/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf

Phan Lập Đức (2024). Phát triển năng lực điều chỉnh hành vi cho học sinh trong dạy học môn Đạo đức lớp 2. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(314), 1-5.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

UNESCO (2004). Developing key competencies in education: Some lessons from international and national experience. UNESCO International Bureau of Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000135038

Wuttke, E., Seifried, J., & Schumann, S. (2016). Economic competence and financial literacy of young adults: Status and challenges (1st ed., Vol. 3). Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.2307/j.ctvbkk29d

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. X. (2025). Phát triển năng lực tìm hiểu và tham gia hoạt động kinh tế - xã hội cho học sinh qua môn Giáo dục công dân: Nghiên cứu tại thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 225–230. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4045

Số

Chuyên mục

Các bài báo