Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên cho học sinh thông qua bài tập Hóa học chủ đề “Ester - Lipid” (Hóa học 12) theo tiếp cận PISA
Tóm tắt
In the context of current general education innovation, especially the shift from traditional teaching to teaching to develop students' competence, the construction and application of exercises according to the PISA approach is increasingly concerned. PISA (Programme for International Student Assessment) not only assesses knowledge but also focuses on the ability to apply knowledge in practice, thereby helping students develop problemsolving skills, critical thinking and scientific understanding. However, many teachers still have difficulties in designing exercises according to the PISA approach. This study presents the construction and use of exercises according to the PISA approach on the topic “Ester - Lipid” (Chemistry 12) and the results of pedagogical experiments in two high schools in Quang Tri province to evaluate the effectiveness of chemistry exercises according to the PISA approach in developing students' competence to explore the natural world from a chemical perspective. The results of the pedagogical experiment at two high schools in Quang Tri province showed that the experimental classes had a higher competency to learn about the natural world from a chemical perspective than the control class. The difference between the experimental and control classes was statistically significant.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Hóa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Hồ A Trọng, Trần Trung Ninh (2023). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên thông qua sử dụng bài tập tiếp cận PISA phần “Phi kim” (Hóa học 11). Tạp chí Giáo dục, 23(10), 7-14.
Lưu Huyền Trang, Trần Trung Ninh (2022). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hoá học thông qua bài tập theo hướng PISA trong dạy học phần cơ sở, Hóa học lớp 10. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(5), 205-218.
Nguyễn Thị Diễm Hằng, Lê Danh Bình (2021). Sử dụng bài tập tiếp cận PISA nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên của học sinh ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(2), 342-257.
Nguyễn Thị Diễm Hằng, Lê Danh Bình (2023). Thiết kế bài tập tiếp cận PISA nhằm phát triển năng lực hóa học cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học chuyên đề “Phân bón hóa học” (Hóa học 11). Tạp chí Giáo dục, 23(16), 8-14.
Sjøberg, S. (2017). PISA testing a global educational race? Europhysics News, 48(4), 17-20.
OECD (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing, Paris.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









