Hoạt động nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành Quản lí Giáo dục tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội: Thực trạng và giải pháp
Tóm tắt
The context of innovation in higher education requires improving the quality of scientific research activities for graduate students. This study aims to survey the current situation and propose solutions to promote scientific research activities of graduate students in educational management at Hanoi Metropolitan University. The study uses a mixed method, including a questionnaire survey with 182 students of Courses 5, 6 and 7; in-depth interviews with 10 students, with data processed using descriptive statistics. The results show that 75.3% of students are clearly aware of the importance of scientific research; however, they face many difficulties related to limited research skills, lack of time, and unfamiliarity with modern methodologies. The proposed solutions include: (1) enhancing the training of scientific research skills for students; (2) developing a mechanism to encourage and support the publication of research results; (3) Linking scientific research activities with practical requirements of educational management. The research contributes to providing practical evidence for policy making and training organization, aiming to improve the quality of postgraduate training at Hanoi Metropolitan University.
Tài liệu tham khảo
Castulo, N. J., Marasigan, A. C., Buenaventura, M. L. D., De Vera, J. L., Bagaporo, E. C., Juan, M. P. C. S., & Dalid, N. S. (2025). Contextualizing the challenges of education graduate students in the Philippines: Translating needs analysis into strategic solutions. Discover Education, 4, Article 27. https://doi.org/10.1007/s44217-025-00416-7
Greene, H. C., O’Connor, K. A., Good, A. J., Ledford, C. C., Peel, B. B., & Zhang, G. (2019). Motivation and satisfaction of students enrolled in online graduate education programs. Journal of Educators Online, 16(1), 1-15.
Hernandez, P. R., Woodcock, A., Estrada, M., & Schultz, P. W. (2018). Undergraduate research experiences broaden diversity in the scientific workforce. BioScience, 68(3), 204-211. https://doi.org/10.1093/biosci/bix163
Mỵ Giang Sơn (2017). Kĩ năng nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành quản lí giáo dục trong việc thực hiện viết luận văn tốt nghiệp tại Đại học Sài Gòn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 137, 102-106.
Nguyen Tuan Hung, Nguyen Huy Hoang (2022). Vietnamese high-school English teachers’ competence and difficulties in doing action research. VNU Journal of Science: Education Research, 38(4), 69-89.
Nguyễn Văn Tuấn (2018). Cẩm nang nghiên cứu khoa học: Từ ý tưởng đến công bố khoa học. NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
Ninh Thị Bạch Diệp (2022). Thực trạng và giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học cho sinh viên Trường Đại học Tân Trào trong đào tạo theo tín chỉ. Tạp chí Giáo dục, 22(9), 34-39.
Park, E., & Ha, M. (2022). Coping with challenges and uncertainty in scientific research: Case studies of two postdoctoral researchers in an epigenetics laboratory. Asia-Pacific Science Education, 8(2), 391-423. https://doi.org/10.1177/00368504221000441
Tintiangco-Cubales, A., Ard, N., & Smith, M. (2021). Student perceptions of authoring a publication stemming from a course-based undergraduate research experience. CBE-Life Sciences Education, 20(2), ar30. https://doi.org/10.1187/cbe.21-02-0051
Trần Đức Long, Trần Thái Thanh Tâm, Lê Thị Gái, Nguyễn An Khương, Trần Văn Đệ, Trần Thị Như Lê (2024). Động lực và rào cản trong hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 71, 181-188. https://doi.org/10.58490/ctump.2024i71.2314
Trần Thị Mỹ Tuyết, Nguyễn Hoàng Mỹ Tuyên (2024). Rào cản thực hiện nghiên cứu khoa học đối với các nhà giáo lĩnh vực Giáo dục nghề nghiệp Y tế: Nghiên cứu cắt ngang tại Trường Cao đẳng Y tế Khánh Hòa. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(5), 65-70.
Trần Văn Hoàng, Phan Thị Thu Hòa, Võ Ngọc Trường Sơn, Trần Ngọc Quyền (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 14(1), 99-111. https://doi.org/10.26459/hueuni-jssh.v14i1.8030
Tsang, C. D., Dishke, C., Cheung, I., King, A., Hunter, B., Savino, L., & van Tol, D. (2024). Undergraduate research learning in the liberal arts: A case study of transformative student-faculty collaborations. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.14394
Vũ Cao Đàm (2011). Phương pháp luận nghiên cứu khoa học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Zoller, U., & Pushkin, D. (2007). Matching higher-order cognitive skills (HOCS) promotion goals with problem-based laboratory practice in a HOCS-promoting college science course. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 140-152. https://doi.org/10.1039/B7RP90006F
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









