Hoạt động nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành Quản lí Giáo dục tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội: Thực trạng và giải pháp

Các tác giả

  • Vũ Thị Quỳnh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

The context of innovation in higher education requires improving the quality of scientific research activities for graduate students. This study aims to survey the current situation and propose solutions to promote scientific research activities of graduate students in educational management at Hanoi Metropolitan University. The study uses a mixed method, including a questionnaire survey with 182 students of Courses 5, 6 and 7; in-depth interviews with 10 students, with data processed using descriptive statistics. The results show that 75.3% of students are clearly aware of the importance of scientific research; however, they face many difficulties related to limited research skills, lack of time, and unfamiliarity with modern methodologies. The proposed solutions include: (1) enhancing the training of scientific research skills for students; (2) developing a mechanism to encourage and support the publication of research results; (3) Linking scientific research activities with practical requirements of educational management. The research contributes to providing practical evidence for policy making and training organization, aiming to improve the quality of postgraduate training at Hanoi Metropolitan University.

Tài liệu tham khảo

Castulo, N. J., Marasigan, A. C., Buenaventura, M. L. D., De Vera, J. L., Bagaporo, E. C., Juan, M. P. C. S., & Dalid, N. S. (2025). Contextualizing the challenges of education graduate students in the Philippines: Translating needs analysis into strategic solutions. Discover Education, 4, Article 27. https://doi.org/10.1007/s44217-025-00416-7

Greene, H. C., O’Connor, K. A., Good, A. J., Ledford, C. C., Peel, B. B., & Zhang, G. (2019). Motivation and satisfaction of students enrolled in online graduate education programs. Journal of Educators Online, 16(1), 1-15.

Hernandez, P. R., Woodcock, A., Estrada, M., & Schultz, P. W. (2018). Undergraduate research experiences broaden diversity in the scientific workforce. BioScience, 68(3), 204-211. https://doi.org/10.1093/biosci/bix163

Mỵ Giang Sơn (2017). Kĩ năng nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành quản lí giáo dục trong việc thực hiện viết luận văn tốt nghiệp tại Đại học Sài Gòn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 137, 102-106.

Nguyen Tuan Hung, Nguyen Huy Hoang (2022). Vietnamese high-school English teachers’ competence and difficulties in doing action research. VNU Journal of Science: Education Research, 38(4), 69-89.

Nguyễn Văn Tuấn (2018). Cẩm nang nghiên cứu khoa học: Từ ý tưởng đến công bố khoa học. NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

Ninh Thị Bạch Diệp (2022). Thực trạng và giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học cho sinh viên Trường Đại học Tân Trào trong đào tạo theo tín chỉ. Tạp chí Giáo dục, 22(9), 34-39.

Park, E., & Ha, M. (2022). Coping with challenges and uncertainty in scientific research: Case studies of two postdoctoral researchers in an epigenetics laboratory. Asia-Pacific Science Education, 8(2), 391-423. https://doi.org/10.1177/00368504221000441

Tintiangco-Cubales, A., Ard, N., & Smith, M. (2021). Student perceptions of authoring a publication stemming from a course-based undergraduate research experience. CBE-Life Sciences Education, 20(2), ar30. https://doi.org/10.1187/cbe.21-02-0051

Trần Đức Long, Trần Thái Thanh Tâm, Lê Thị Gái, Nguyễn An Khương, Trần Văn Đệ, Trần Thị Như Lê (2024). Động lực và rào cản trong hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 71, 181-188. https://doi.org/10.58490/ctump.2024i71.2314

Trần Thị Mỹ Tuyết, Nguyễn Hoàng Mỹ Tuyên (2024). Rào cản thực hiện nghiên cứu khoa học đối với các nhà giáo lĩnh vực Giáo dục nghề nghiệp Y tế: Nghiên cứu cắt ngang tại Trường Cao đẳng Y tế Khánh Hòa. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(5), 65-70.

Trần Văn Hoàng, Phan Thị Thu Hòa, Võ Ngọc Trường Sơn, Trần Ngọc Quyền (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 14(1), 99-111. https://doi.org/10.26459/hueuni-jssh.v14i1.8030

Tsang, C. D., Dishke, C., Cheung, I., King, A., Hunter, B., Savino, L., & van Tol, D. (2024). Undergraduate research learning in the liberal arts: A case study of transformative student-faculty collaborations. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.14394

Vũ Cao Đàm (2011). Phương pháp luận nghiên cứu khoa học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Zoller, U., & Pushkin, D. (2007). Matching higher-order cognitive skills (HOCS) promotion goals with problem-based laboratory practice in a HOCS-promoting college science course. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 140-152. https://doi.org/10.1039/B7RP90006F

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Vũ, T. Q. (2025). Hoạt động nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành Quản lí Giáo dục tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội: Thực trạng và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 276–281. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4233

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo tương tự

Bạn cũng có thể bắt đầu một tìm kiếm tương tự nâng cao cho bài báo này.