Vận dụng mô hình 5E trong dạy học giải toán bằng phương pháp “giả thiết tạm” cho học sinh ở tiểu học

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thanh Tuyên Trường Đại học Hùng Vương

Tóm tắt

In the context of educational reform toward competence-based approaches, the application of the 5E instructional model is considered an effective method to promote students’ active engagement and learning motivation. The “temporary assumption” problem-solving method is an important component of primary mathematics, requiring students to use imagination to transform different objects into a common form in order to solve problems, thereby fostering flexible thinking. However, research on integrating the 5E model into teaching temporary assumption problem-solving remains limited. This paper, employing theoretical and analytical methods, clarifies the components of the 5E model and proposes a practical teaching procedure with illustrative examples. The novelty of the study lies in providing a feasible reference framework for primary school teachers, offering both theoretical value and practical implications for improving the quality of mathematics instruction.

Tài liệu tham khảo

Adu, A., & Folson, D. (2023). Effectiveness of 5E Instructional Model on Students’ Performance in Mathematics Non-routine Problem. Asian Journal of Advanced Research and Reports, 17(5), 22-29. https://doi.org/10.9734/ajarr/2023/v17i5482

Bakri, S., & Adnan, M. (2023). Effect of 5E learning model on academic achievement in teaching mathematics: Meta-analysis study. AIP Conference Proceedings, 2750(1), 40018.

Brooks, Martin G. & Brooks, J. G. (1999). The Constructivist Classroom: The Courage To Be Constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18-24.

Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5(88-98).

Dương Giáng Thiên Hương, Đỗ Thúy Nga (2024). Vận dụng mô hình 5E trong dạy học nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(1), 85-97.

Hoa Ánh Tường, Dương Phùng Vũ (2024). Vận dụng mô hình 5E trong dạy học chủ đề “Đạo hàm cấp hai” (Toán 11) theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(20), 30-35.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm Đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 5-18.

Lê Thị Hương (2024). Vận dụng phương pháp dạy học hợp tác vào dạy học nội dung “Giải bài toán bằng phương pháp giả thiết tạm” ở Tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Quy Nhơn, 18(6), 19-30.

Phạm Minh Triển (2024). Ứng dụng Mô hình dạy học 5E trong chương Tích phân suy rộng, học phần Toán cao cấp A1 cho sinh viên Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(308), 262-264.

Polanin, J. R., Austin, M., Taylor, J. A., Steingut, R. R., Rodgers, M. A., & Williams, R. (2024). Effects of the 5E Instructional Model: A Systematic Review and Meta-Analysis. AERA Open, 10(1), 1-16. https://doi.org/10.1177/23328584241269866

Saavedra, J. E., Näslund-Hadley, E., & Alfonso, M. (2019). Remedial inquiry-based science education: Experimental evidence from Peru. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41(4), 483-509.

Swetz, F., & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum. National Council of Teachers of Mathematics, Inc., 1906 Association Dr., Reston, VA 22091.

Turan, S., & Matteson, S. M. (2021). Middle school mathematics classrooms practice based on 5E instructional model. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 9(1), 22-39. https://doi.org/10.46328/ijemst.1041

Vũ Phương Liên, Trần Thị Thu Phương (2022). Dạy học phần “Hợp chất chứa nitrogen” - Hóa học 12 theo mô hình 5E nhằm phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ Hóa học cho học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(12), 42-48. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12211208

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. T. (2025). Vận dụng mô hình 5E trong dạy học giải toán bằng phương pháp “giả thiết tạm” cho học sinh ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 400–404. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4256

Số

Chuyên mục

Các bài báo