Đề xuất căn cứ đánh giá bài thuyết trình về một vấn đề xã hội có sử dụng kết hợp các phương tiện giao tiếp phi ngôn ngữ trong dạy học nói và nghe ở lớp 10
Tóm tắt
“Presenting on a social issue using a combination of verbal and non-verbal communicative means” is a newly-integrated and practical teaching point in the 201 8 General Education Literature Program for Grade 10. This content requires students not only to demonstrate proficiency in speaking and listening skills but also to employ appropriate and effective non-verbal means of communication (body language such as facial expressions, gestures, postures as well as audiovisual aids such as pictures, sounds, diagrams and charts). The paper provides teachers with recommendations for organizing teaching classroom presentations on a social issue that incorporate non-verbal communication; accordingly identifying the basis for establishing evaluation criteria for such presentations. Several assessment tools, including rating scale, checklist, and rubric are proposed, both as research outcomes and illustrative examples of the overarching idea explored in the study. Identifying evaluation criteria enables teachers to deliver the instruction on presentations about social issues more effectively.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Dương Thị Liễu (chủ biên, 2013). Kĩ năng thuyết trình. NXB Đại học Kinh tế Quốc dân.
Kucuk, T. (2023). The Power of Body Language in Education: A Study of Teachers' Perceptions. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 10(3), 275-289.
Miller, P. W. (1988). Nonverbal Communication, Third Edition, what research says to the Teacher. National Education Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED293190.pdf
Nguyễn Hiến Lê (2012). Nghệ thuật nói trước công chúng. NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Tiến Luận, Đoàn Văn Minh (đồng chủ biên, 2024). Giáo trình kĩ năng định hướng và phát triển bản thân. NXB Khoa học và Kĩ thuật.
Nguyễn Thị Thế Bình, Vũ Thị Mai Hường, Nguyễn Thị Mai Lan, Kiều Phương Thùy (2020). Rèn luyện kĩ năng nghiệp vụ sư phạm trong đào tạo giáo viên. NXB Đại học Sư phạm.
Peeters, M. J., & Stone, G. E. (2010). A standardized rubric to evaluate student presentations. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(9), Article 171. https://doi.org/10.5688/aj7409171
Phạm Thị Thu Hương (chủ biên), Đoàn Thị Thanh Huyền, Nguyễn Thế Hưng, Trịnh Thị Lan, Lê Thị Minh Nguyệt, Trần Hoài Phương, Phan Thị Hồng Xuân (2022). Giáo trình Xây dựng kế hoạch dạy học môn Ngữ văn. NXB Đại học Sư phạm.
Trịnh Thị Lan (2017). Rèn kĩ năng nói cho học sinh trong môn Ngữ văn ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 144, 50-53.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









