Thiết kế và hướng dẫn sử dụng sách khổ lớn (Bigbook) trong giáo dục phát triển ngôn ngữ cho trẻ 5-6 tuổi

Các tác giả

  • Lữ Hùng Minh Trường Đại học Cần Thơ
  • Trịnh Thị Lan Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Trịnh Thị Hương Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Language development for 5-6 years old children is critical to provide children with the best preparation for the first grade. There are many teaching methods and approaches of language development for children, in which language development education through large books (Big books) is a new and effective approach in the current context of Vietnam's education. In this article, we focus on presenting the principles and processes of designing and using Big books in language development for 5-6 years old children. Using Big books will enhance children’s interest in reading, writing, promote their habit of reading books as well as help them discover and acquire the content presented in books. As a consequence, this approach stimulates children’s thinking skills and initiative, while forming and developing necessary language skills for children before moving to a new learning environment in elementary schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 của Bộ GD-ĐT).

Colville‐Hall, S., & O'Connor, B. (2006). Using Big Books: A Standards‐Based Instructional Approach for Foreign Language Teacher Candidates in a PreK-12 Program. Foreign Language Annals, 39(3), 487-506.

Lã Thị Bắc Lý (2017). Phát triển vốn từ cho trẻ mẫu giáo thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 32-35.

Loniza, A. F., Saad, A., & Mustafa, M. C. (2018). The effectiveness of digital storytelling on language listening comprehension of kindergarten pupils. The International Journal of Multimedia & Its Applications (IJMA), 10(6), 131-141.

Nalantha, I. M. D., Artini, L. P., & Mahayanti, N. W. S. (2018). The effect of big books as teaching media on the thirdgrade student’s reading comprehension in South Bali. International Journal of Language and Literature, 2(2), 72-81.

Nguyễn Cẩm Giang (2017). Sử dụng truyện tranh trong việc phát triển khả năng tiền đọc viết cho trẻ 5-6 tuổi. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 8, 115-117.

Nguyễn Thị Hải Thanh (2017). Phát triển khả năng tiền đọc, viết cho trẻ 5-6 tuổi qua hoạt động trải nghiệm với sách. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 46-48; 132.

Trần Nguyễn Nguyên Hân (2014). Hiệu quả của các tiếp cận sách khổ lớn (Bigbook approach) đối với sự phát triển ngôn ngữ viết của trẻ mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 145-152.

Wahyuni, S., Suharni, S., & Retanida, R. (2020). Storytelling method using Bigbook to improve children's listening skill. Journal of Early Childhood Care and Education, 3(1), 49-61.

Yaacob, A., & Pinter, A. (2008). Exploring the effectiveness of using big books in teaching primary English in Malaysian classrooms. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 5, 1-20.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2023

Cách trích dẫn

Lữ , H. M., Trịnh , T. L., & Trịnh , T. H. (2023). Thiết kế và hướng dẫn sử dụng sách khổ lớn (Bigbook) trong giáo dục phát triển ngôn ngữ cho trẻ 5-6 tuổi . Tạp Chí Giáo dục, 23(24), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1129

Số

Chuyên mục

Các bài báo