Giới và một số yếu tố ảnh hưởng đến học tập phát triển chuyên môn: Nghiên cứu trường hợp tại Đại học Bách khoa Hà Nội

Các tác giả

  • Bạch Thanh Giang, Khoa Khoa học và Công nghệ giáo dục - Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Vũ Ngọc Ánh Khoa Khoa học và Công nghệ giáo dục - Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Lương Ngọc Ánh Khoa Khoa học và Công nghệ giáo dục - Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Phạm Thị Thùy Lâm Khoa Khoa học và Công nghệ giáo dục - Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Phạm Thị Thanh Hải Khoa Khoa học và Công nghệ giáo dục - Đại học Bách khoa Hà Nội

Tóm tắt

Faculty professional development has become a key requirement to improve training quality in the context of comprehensive reforms in Vietnamese higher education. This study aims to analyze the effects of gender and years of service on the motivations as well as barriers to professional development among lecturers. A survey of 101 lecturers at Hanoi University of Science and Technology was conducted using an online questionnaire, and the data were analyzed with SPSS. The results indicate that motivation for professional development is not influenced by gender or years of service, whereas gender significantly affects perceptions of institutional and organizational barriers. The study suggests the need for gender-sensitive professional development policies and highlights the importance of considering organizational factors in designing training programs for lecturers.

Tài liệu tham khảo

Avalos, B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007

Broad, J. H. (2015). So Many Worlds, So Much To Do: Identifying Barriers to Engagement with Continued Professional Development for Teachers in the Further Education and Training Sector. London Review of Education, 13(1), 16-30.

Cross, K. P. (1981). Adults as Learners. Increasing Participation and Facilitating Learning. Jossey-Bass.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Springer Science & Business Media.

Günen, M. S., & Vural, Ö. F. (2023). Lifelong learning barriers: A theoretical research. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 7(4), 164-180.

Guskey, T. R. (2002). Professional Development and Teacher Change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391.

Ilie, V. (2019). Study On Adult Learning Motivation. International Journal of Human and Behavioral Science, 5(1), 11-28. https://doi.org/10.19148/ijhbs.543980

Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School Psychology Review, 31(3), 313-327. https://doi.org/10.1080/02796015.2002.12086158

Mavropoulos, A., Pampouri, A., & Kiriatzakou, K. (2021). Adults’ motives and barriers of participation in mixed and asynchronous learning training programs. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 17(1), 29-38.

Merriam, S. B., & Bierema, L. L. (2013). Adult learning: Linking theory and practice. John Wiley & Sons.

Nguyễn Thị Thùy Dung, Hoàng Mai Khanh, Trần Thanh Hương (2023). Yếu tố ảnh hưởng đến động lực làm việc của giảng viên Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 23(21), 34-40.

Pastogianni, M., & Koutsoukos, M. (2018). The Role of the Adult Educator in Eliminating Internal Psychological Barriers in Adult Learning. Education Quarterly Reviews, 1(2), 268-278. https://doi.org/10.31014/aior.1993.01.01.28

Pilz, M., & Wilmshöfer, S. (2015). Formal, nonformal, and informal learning in rural India: The case of fishing families on the Chilika Lagoon. Prospects: Comparative Journal of Curriculum, Learning, and Assessment, 45(2), 231-243.

Phạm Ngọc Thạch, Tạ Văn Lợi, Nguyễn Quang Vĩnh, Đào Thị Thanh Bình, Hoàng Diệu Linh, Hoàng Xuân Trường (2022). Tác động của động lực nghiên cứu khoa học đến năng lực nghiên cứu của giảng viên các trường đại học tại Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 22(9), 40-45.

Pham, T. T., Nguyen, L. T., & Doan, N. L. (2024). The Influence of Formal and Informal Learning on Teacher Professional Development in Vietnam. Journal of Teacher Education for Sustainability, 26(2), 28-53.

Tải xuống

Đã Xuất bản

01.12.2025

Cách trích dẫn

Bạch, G., Vũ, N. Ánh, Lương, N. Ánh, Phạm, T. T. L., & Phạm, T. T. H. (2025). Giới và một số yếu tố ảnh hưởng đến học tập phát triển chuyên môn: Nghiên cứu trường hợp tại Đại học Bách khoa Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(22), 48–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4421

Số

Chuyên mục

Các bài báo