Năng lực chuyên biệt của cố vấn học tập hỗ trợ sinh viên học tập tự chủ trong bối cảnh giáo dục đại học hiện nay: Một nghiên cứu tổng quan

Các tác giả

  • Phạm Thị Thanh Hải Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Bùi Phương Thúy Trường Đại học Tài nguyên và Môi trường Hà Nội

Tóm tắt

Student autonomy in learning is a key factor in enhancing the quality of higher education. In the current educational context, students are increasingly required to develop self-directed learning and research skills, highlighting the crucial role of academic advisors. To effectively fulfill this role, academic advisors must possess essential competencies, including strong subject-matter expertise, counseling skills, an understanding of student psychology, communication abilities, and the capacity to assess and support students in developing effective self-learning strategies. This paper identifies specific competencies for academic advisors to meet the demands of supporting students in their autonomous learning development at universities. The study aims to provide both theoretical and practical foundations to help universities improve academic advising services, thereby enhancing students' learning outcomes and overall development.

Tài liệu tham khảo

Archambault, K. L., & Hapes, R. L. (2023). Comprehensive Advisor Training and Development: Practices That Deliver. Taylor & Francis.

Duong, P. Q., Lam, P. Q., Lan, P. T. N., & Van Thanh, T. (2021). Enhancing competencies of academic advisors at universities of technology education according to the competency framework. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 5(4), 1705-1715.

Ender, S. C., & Newton, F. B. (2010). Students helping students: A guide for peer educators on college campuses. San Francisco: Jossey-Bass.

Fisk, P. (2017). Education 4.0... the future of learning will be dramatically different, in school and throughout life. Peter Fisk.

Gordon, V. N., Habley, W. R., & Grites, T. J. (2008). Academic Advising: A Comprehensive Handbook: Jossey-Bass.

Hammond, J. A., Bithell, C. P., Jones, L., & Bidgood, P. (2010). A first year experience of student-directed peer-assisted learning. Active Learning in Higher Education, 11(3), 201-212.

Jennings, C. (2021). Academic Advising. UCD Teaching and Learning.

Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H.,, & Whitt, E. J. (2011). Student Success in College: Creating Conditions That Matter. Jossey-Bass.

Little, D. (1991). Learner Autonomy 1: Definitions, Issues and Problems: Authentik.

Maack, S. C. (2001). Final Analysis of Academic Assistance System. Rio Hondo College.

McGill, C. M., Ali, M., & Barton, D. (2020). Skills and competencies for effective academic advising and personal tutoring. Paper presented at the Frontiers in Education.

McGill, C. M., & Lazarowicz, T. (2023). Supporting the development of academic advisor relational competencies. In Comprehensive Advisor Training and Development (pp. 243-260): Routledge.

NACADA (2017). The Global Community for Academic Advising. Conditions of Excellence in Academic Advising. Kansas: NACADA Core Values of Academic Advising.

NOS (2020). National Occupations Standards for Personal Tutoring. http://fetn.org.uk/wp-content/uploads/ 2014/11/National-Occupational-Standards-for-Personal-Tutoring.pdf

Phạm Minh Giản, Cao Dao Thép (2023). Một số biện pháp nâng cao hiệu quả hoạt động cố vấn học tập cho giảng viên: Nghiên cứu tại Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Giáo dục, 23(3), 41-47.

Phạm Thị Ngọc Lan (2021). Năng lực thực hiện cầu nối giữa sinh viên với nhà tuyển dụng của cố vấn học tập ở các trường đại học sư phạm kĩ thuật. Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Vinh,50(1B), 49-55.

Phạm Thị Ngọc Lan (2021). Xây dựng và sử dụng khung năng lực cố vấn học tập trường đại học sư phạm kĩ thuật. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 5, 76-80.

Phạm Thị Thanh Hải (2016). Quản lí hoạt động học tập của sinh viên trong phương thức đào tạo theo hệ thống tín chỉ ở trường đại học. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Hằng Phương (2022). Kĩ năng tư vấn của cố vấn học tập. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16, 385-407.

Reinders, H., & Balcikanli, C. (2011). Learning to foster autonomy: The role of teacher education materials. Studies in Self-Access Learning Journal, 15-25.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68.

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. John Wiley & Sons.

Trần Thị Minh Đức (2012). Cố vấn học tập ở các trường đại học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Trịnh Quốc Lập (2008). Phát triển năng lực tự học trong hoàn cảnh Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 10, 169-175.

UKAT (2023). UKAT professional framework for advising and tutoring.

Wang, L., & Li, W. (2024). The Impact of AI Usage on University Students' Willingness for Autonomous Learning. Behav Sci (Basel), 14(10). https://doi.org/10.3390/bs14100956

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Phạm, T. T. H., & Bùi P. T. (2025). Năng lực chuyên biệt của cố vấn học tập hỗ trợ sinh viên học tập tự chủ trong bối cảnh giáo dục đại học hiện nay: Một nghiên cứu tổng quan. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 204–210. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3559

Số

Chuyên mục

Các bài báo