Một số vấn đề về đọc thẩm mĩ trong dạy học môn Ngữ văn ở trường trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Phương Mai Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the current high school Literature   curriculum, competency-based reading   teaching methods have received great attention and concentration. In   particular, aesthetic reading is considered a satisfactory reading method in fulfillment of the subject objectives in the educational innovation context. On the basis of defining the concept of aesthetic reading, the author analyzes its nature, role and significance; the differences and relationship between aesthetic reading and abstract reading; Aesthetic reading approach in responsive interference theory and literary reception theory. This article shows that teaching aesthetic reading helps to supplement and balance the reading teaching methods which conventionally relied mainly on abstract reading; thereby enriching learners’ soul and emotions and promoting their personality. However, there is still a research gap on aesthetic reading in Vietnam. The research aims to provide meaningful resources for teachers and lay a foundation for teaching organising measures to improve the Vietnamese literature teaching effectiveness in high schools.

Tài liệu tham khảo

Cooper, C. R. (1989). Researching response to literature and the teaching of literature: Points of departure. New Jersey: Ablex Publishing Corporation.

Đỗ Ngọc Thống, Bùi Minh Đức, Đỗ Thu Hà, Phạm Thị Thu Hiền, Lê Thị Minh Nguyệt (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Lê Bá Hán, Trần Đình Sử, Nguyễn Khắc Phi (2007). Từ điển thuật ngữ Văn học. NXB Giáo dục.

Lê Ngọc Trà (2017). Thế nào là “đọc hiểu” và năng lực văn chương? Tạp chí Kiến thức ngày nay, 961.

Lium, K. L., & Sullivan, M. A. (2013). Pragmatics and Aesthetic Reading: From Theory Based Analysis to an Analytic Framework. Education, 3(6), 294-302. https://doi.org/10.5923/j.edu.20130306.03

Nguyễn Như Ý (chủ biên, 1998). Đại Từ điển tiếng Việt. NXB Văn hoá - Thông tin.

Nguyễn Thị Hồng Vân (2017). Xác định cấu trúc và đường phát triển một số năng lực trong môn Ngữ văn ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 137, 49-52.

Rosenblatt, L. M. (1978). The Reader, The Text, The Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.

Trần Đăng Suyền (2018). Phương pháp nghiên cứu và phân tích tác phẩm văn học. NXB Đại học Sư phạm.

Umberto, E. (1984). The Role of reader. Indiana University Press Bloomington.

Tải xuống

Đã Xuất bản

09.12.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , P. M. (2022). Một số vấn đề về đọc thẩm mĩ trong dạy học môn Ngữ văn ở trường trung học phổ thông . Tạp Chí Giáo dục, 22(14), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/473

Số

Chuyên mục

Các bài báo