Một số vấn đề về đọc thẩm mĩ trong dạy học môn Ngữ văn ở trường trung học phổ thông
Tóm tắt
In the current high school Literature curriculum, competency-based reading teaching methods have received great attention and concentration. In particular, aesthetic reading is considered a satisfactory reading method in fulfillment of the subject objectives in the educational innovation context. On the basis of defining the concept of aesthetic reading, the author analyzes its nature, role and significance; the differences and relationship between aesthetic reading and abstract reading; Aesthetic reading approach in responsive interference theory and literary reception theory. This article shows that teaching aesthetic reading helps to supplement and balance the reading teaching methods which conventionally relied mainly on abstract reading; thereby enriching learners’ soul and emotions and promoting their personality. However, there is still a research gap on aesthetic reading in Vietnam. The research aims to provide meaningful resources for teachers and lay a foundation for teaching organising measures to improve the Vietnamese literature teaching effectiveness in high schools.
Tài liệu tham khảo
Cooper, C. R. (1989). Researching response to literature and the teaching of literature: Points of departure. New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
Đỗ Ngọc Thống, Bùi Minh Đức, Đỗ Thu Hà, Phạm Thị Thu Hiền, Lê Thị Minh Nguyệt (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Lê Bá Hán, Trần Đình Sử, Nguyễn Khắc Phi (2007). Từ điển thuật ngữ Văn học. NXB Giáo dục.
Lê Ngọc Trà (2017). Thế nào là “đọc hiểu” và năng lực văn chương? Tạp chí Kiến thức ngày nay, 961.
Lium, K. L., & Sullivan, M. A. (2013). Pragmatics and Aesthetic Reading: From Theory Based Analysis to an Analytic Framework. Education, 3(6), 294-302. https://doi.org/10.5923/j.edu.20130306.03
Nguyễn Như Ý (chủ biên, 1998). Đại Từ điển tiếng Việt. NXB Văn hoá - Thông tin.
Nguyễn Thị Hồng Vân (2017). Xác định cấu trúc và đường phát triển một số năng lực trong môn Ngữ văn ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 137, 49-52.
Rosenblatt, L. M. (1978). The Reader, The Text, The Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.
Trần Đăng Suyền (2018). Phương pháp nghiên cứu và phân tích tác phẩm văn học. NXB Đại học Sư phạm.
Umberto, E. (1984). The Role of reader. Indiana University Press Bloomington.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .