Nghiên cứu các kiểu kiến thức của giáo viên Toán tương lai trong dạy học độ phân tán của dữ liệu trên biểu đồ thống kê cho học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hà Phương Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
  • Trần Kiêm Minh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Preparing prospective mathematics teachers with the adequate knowledge to teach mathematics effectively is an important issue in mathematics teachers training in pedagogical schools. This study identified the knowledge that pre-service mathematics teachers need to teach variability of data from statistical graphs in Math curriculum in high schools; then conducted a survey to assess prospective mathematics teachers' knowledge for teaching the content. The research results show that the surveyed prospective mathematics teachers’ knowledge were still insufficient in terms of both subject knowledge and pedagogical knowledge for teaching variability of data from statistical graphs. In order to effectively teach this concept, in the researchers’ opinion, prospective mathematics teachers need to have a deeper understanding of the nature of data variability, and at the same time develop and thoroughly practice the skills of analyzing and processing data.

Tài liệu tham khảo

Ball, D. L., Thames, M., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Batanero, C., & Diaz, C. (2010). Training teachers to teach statistics: what can we learn from research?. Statistique et Enseignement, 1(1), 5-20.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Burgess, T. A. (2011). Teacher knowledge of and for statistical investigations. In Teaching statistics in school mathematics-challenges for teaching and teacher education, Springer, Dordrecht.

Cobb, G. W., & Moore, D. S. (1997). Mathematics, statistics, and teaching. The American mathematical monthly, 104(9), 801-823.

Groth, R. E. (2007). Toward a conceptualization of statistical knowledge for teaching. Journal for Research in Mathematics Education, 38(5), 427-437.

Lê Thị Bạch Liên, Trần Kiêm Minh (2020). Đánh giá và nâng cao kiến thức toán để dạy học cho sinh viên ngành Sư phạm Toán trong các cơ sở đào tạo giáo viên ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(9), 14-21.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Chương trình đào tạo giáo viên toán: những bổ sung cần thiết. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 5-17.

Peters, S. A. (2011). Robust understanding of variation. Statistics Education Research Journal, 10(1), 52-88.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Tăng Minh Dũng (2011). Đào tạo giáo viên dạy học nội dung biểu đồ tổ chức tại trường sư phạm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 30, 1-12.

Tải xuống

Đã Xuất bản

22.12.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H. P., & Trần , K. M. (2022). Nghiên cứu các kiểu kiến thức của giáo viên Toán tương lai trong dạy học độ phân tán của dữ liệu trên biểu đồ thống kê cho học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 22(18), 12–19. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/525

Số

Chuyên mục

Các bài báo