Đề xuất nội dung đào tạo ngắn hạn cho giáo viên giảng dạy STEM bậc giáo dục phổ thông ở Việt Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Thanh Vương Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh
  • Bùi Thị Hồng Hạnh Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Currently, STEM education is one of the educational trends attracting much attention in Vietnam. However, the implementation of STEM education still faces many difficulties and challenges, especially in the context of implementing a new general education program. In order to effectively implement STEM education at each level and school in Vietnam, it is necessary to have teaching staff trained in teaching STEM in conjunction with the unification of guidelines, program content and implementation methods. The article is based on existing literature review to draw experience lessons from international and Vietnamese practices in the implementation of STEM education programs as well as personnel training and retraining, thereby proposing a short-term training model for STEM teachers with the aim of expanding general and in-depth knowledge, and developing teachers' capacities of integrated teaching complying with the principles of efficiency, quality and science.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2017). Giáo dục STEM: Khẳng định vị trí của một phương thức giáo dục trong trường phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70, 30-35.

Hom, E. J. (2014). What is STEM education?. Livescience. http://www.livescience.com/43296-whatis-stem-education.html

Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. (2014). STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research. National Academies Press.

Huang, H. F. S., Ledbetter, N., Ferguson, J., & Timmons, L. (20I7). Finland: An Exemplary STEM Educational System. Transformations, 3(1).

Israel, M., Pearson, J. N., Tapia, T., Wherfel, Q. M., & Reese, G. (2015). Supporting all learners in school-wide computational thinking: A cross-case qualitative analysis. Computers & Education, 82, 263-279. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.11.022

Kang, N. H. (2019). A review of the effect of integrated STEM or STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) education in South Korea. Asia-Pacific Science Education, 5(1). https://doi.org/10.1186/s41029-019-0034-y

Kong, S. C. (2014). Developing information literacy and critical thinking skills through domain knowledge learning in digital classrooms: An experience of practicing flipped classroom strategy. Computers & Education, 78, 160-173. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.009

Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing Science Learning in the First Years of Schooling. An intervention study with sequenced learning material on the topic of ‘floating and sinking’. International Journal of Science Education, 36(10), 1751-1771. https://doi.org/10.1080/09500693.2013.878482

Lin, P. L., Chien, Y. T., & Chang, C. Y. (2020). Teachers’ Responses to an Integrated STEM Module: Collaborative Curriculum Design in Taiwan, Thailand, and Vietnam. Advances in STEM Education, 491-509. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52229-2_26

Ngô Minh Oanh (2016). Thực trạng năng lực dạy học tích hợp của giáo viên trung học cơ sở ở các tỉnh khu vực Nam bộ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 4(82), 13-21. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.0.4(82).517(2016)

Nguyễn Sỹ Nam (2018). Một số vấn đề về giáo dục Stem trong nhà trường phổ thông đáp ứng chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 9, 25-29.

Razi, A., & Zhou, G. (2022). STEM, iSTEM, and STEAM: What is next?. International Journal of Technology in Education, 5(1), 1-29. https://doi.org/10.46328/ijte.119

Schleicher, A. (2012). Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the World. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264xxxxxx-en

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Tan, C., Koh, K., & Choy, W. (2016). The education system in Singapore. In Juszczyk, S. (Ed.), Asian Education Systems (pp. 129-148). Adam Marszalek Publishing House.

Thủ tướng Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04/05/2017 về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ 4.

U.S. Department of Education (2007). Report of the Academic Competitiveness Council. Education Publications Center, Washington.

Wilson, S. M. (2011). Effective STEM teacher preparation, induction, and professional development. National Research Council’s Workshop on Successful STEM Education in K-12 Schools, Washington, DC.

Tải xuống

Đã Xuất bản

15.01.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. V., & Bùi , T. H. H. (2023). Đề xuất nội dung đào tạo ngắn hạn cho giáo viên giảng dạy STEM bậc giáo dục phổ thông ở Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 22(20), 36–41. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/570

Số

Chuyên mục

Các bài báo