Sử dụng kĩ thuật “Lượng tử hóa bài toán” trong dạy học phân hóa: một số ví dụ trong dạy học giải tích 12

Các tác giả

  • Huỳnh Phú Sĩ Trường THCS-THPT Mỹ Thuận, huyện Bình Tân, tỉnh Vĩnh Long
  • Trần Lê Nam Trường Đại học Đồng Tháp

Tóm tắt

It is a common practice that students in the same class show many differences, both in terms of needs and competencies. Therefore, teachers' teaching methods need to be differentiated according to the target audience. Math problem quantization is defined as the technique of breaking down a problem into simpler and easier-to-handle problems. The need to quantize the Math problem arises when there is a problem that many students in the class cannot solve. The study presents the problem quantization technique, the process of quantizing the problem, and illustrates this technique in Mathematics differentiated teaching for grade 12 students. With the problem quantization technique, it is possible for teachers to develop a system of differentiation questions and exercises, contributing to the classification of activities, and the evaluation of students’ individual ability to apply knowledge and solve Math problems.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2008). Chiến lược phát triển giáo dục của Việt Nam 2009-2020.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đặng Thành Hưng (1994). Những vấn đề về phương pháp luận của giờ học phân hóa theo nhịp độ ở bậc tiểu học. Tạp chí Nghiên cứu giáo dục, 4, 6-8.

Đỗ Thị Hồng Minh (2019). Dạy học phân hóa nội dung viết phương trình tiếp tuyến của đồ thị hàm số (Giải tích 11). Tạp chí Giáo dục, 457, 41-44, 59.

Nguyễn Bá Kim (2006). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Hằng Nga, Trần Thị Thanh Huyền (2020). Nâng cao năng lực dạy học phân hóa cho giáo viên đáp ứng chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 480, 5-9.

Phạm Thị Mộng Tường, Nguyễn Thụy Phương Trâm (2013). Xây dựng bộ câu hỏi, bài tập phân hóa trong dạy học môn Toán cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 314, 46-48.

Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation of Instruction in the Elementary Grades, ERIC Digest. University of II lionois, Chicago, US.

Tomlinson, C. A. (2017). How to differentiate instruction in academically diverse classrooms (3rd Ed). Alexandria, Virginia. ASCD.

Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and Managing A Differentiated Classroom. Association for Supervision and Cirriculum Development, Alexandria, Virginia USA.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.02.2023

Cách trích dẫn

Huỳnh , P. S., & Trần , L. N. (2023). Sử dụng kĩ thuật “Lượng tử hóa bài toán” trong dạy học phân hóa: một số ví dụ trong dạy học giải tích 12 . Tạp Chí Giáo dục, 23(2), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/624

Số

Chuyên mục

Các bài báo