Đề xuất mô hình tích hợp dữ liệu lịch sử toán vào dạy học môn toán ở trường phổ thông

Các tác giả

  • Phạm Văn Hoằng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Dương Thị Hiền Trường Trung học phổ thông Vân Cốc, Phúc Thọ, Hà Nội

Tóm tắt

The use of Mathematics History in teaching can be considered as a great step forward, helping students learn Math effectively, enriching teaching content and creating a positive and exciting learning environment. Moreover, recent studies on the history of Vietnamese mathematics and the ‘Han Nom’ math books have provided more mathematics history data in teaching Mathematics today. This study presents the rules, model and procedure for integrating mathematics historical  data into teaching mathematics in high schools. With this model, teachers would be proactive and can effectively embed the history of mathematics into teaching, and at the same time carry out teaching in various forms such as classroom teaching, experiential teaching or extra-curricular activities of math courses.

Tài liệu tham khảo

Bailey, J. (2017). Embedding problem-solving in a primary mathematics programme. Waikato Journal of Education, 22(4), 19-31.

Baki, A., & Gursoy, K. (2018). Does using history of mathematics make sense? The views of teacher candidates. Journal of Pedagogical Research, 2(2), 78-90.

Baki, A., & Guven, B. (2009). Khayyam with Cabri: Experiences of pre-service mathematics teachers with Khayyam’s solution of cubic equations in dynamic geometry environment. Teaching Mathematics and its Applications, 28(1), 1-9.

Basibuyuk, K., & Sahin, O. (2019). Mathematics teachers’ opinion about the history of mathematics. Acta Didactica Napocensia, 12(2), 117-132.

Bidwell, J. K. (1993). Humanize your classroom with the history of mathematics. The Mathematics Teacher, 86(6), 461-464.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Butuner, S. O., & Baki, A. (2020). The use of history of mathematics in the mathematics classroom: An action study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 8(2), 92.

Charalambous, C. Y., Panaoura, A., & Philippou, G. (2009). Using the history of mathematics to induce changes in preservice teachers’ beliefs and attitudes: Insights from evaluating a teacher education program. Educational Studies in Mathematics, 71(2), 161-180.

Edwards, C. H. (1979). The historical development of the calculus. New York: Springer - Verlag.

Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6. http://www.jstor.org/stable/40248010

Fried, M. N. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist? Science and Education, 10(4), 391-408.

Galante, D. (2014). The use of the history of mathematics in the teaching of preservice teachers. Redimat, 3(2), 110-120.

Hamidah, M., Nabillah, F. M. J., Maslizah, A.W., & Balkish, O. (2019). Attributes affecting students’ ability in thinking skills. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44(2), 84-100.

Jones, P. S. (1957). The history of mathematics as a teaching tool. The Mathematics Teacher, 50(1), 59-64. http://www.jstor.org/stable/27955320

Lê Thị Hoài Châu (2004). Khai thác lịch sử toán trong dạy - học khái niệm tích phân. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 2, 37-45. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.0.2.1328.1319

Liu, P. (2003). Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching? Mathematics Teacher, 96(6), 416-421.

Nachiappan, S., Rengasamy, K., & Maniam, V. (2016). Analisis pengajaran guru dalam mata pelajaran matematik ke arah aplikasi kognisi dalam kurikulum standard sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik. Educatum Journal of Social Sciences, 2(1), 21-41.

Nguyễn Hữu Thận (1829). Ý trai toán pháp nhất đắc lục. Lưu trữ: Viện nghiên cứu Hán Nôm, A.1336; VHv.1184; A. 982; A.1336/a.

Otte, M. (2007). Mathematical history, philosophy and education. Educational Studies of Mathematics, 66, 243-255.

Phạm Hữu Chung (1713). Cửu chương lập thành tính pháp. Lưu trữ: Viện nghiên cứu Hán Nôm: AB. 173; AB. 563.

Phạm Vũ Lộc, Nguyễn Hữu Mùi, Tạ Duy Phượng (2021). Khảo cứu các kì thi thư toán ở Việt Nam từ thế kỉ XI đến thế kỉ XVVIII. Tạp chí Hán Nôm, 168(5), 30-43.

Philippou, G. N., & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers’ attitudes towards mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35(2), 189-206.

Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why?. In Proceedings HPM2004 & ESU4, F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (eds.), Uppsala: Uppsala Universitet, 268-277.

Siu, M. K. (2015). “BZhi yì xíng nán (knowing is easy and doing is difficult)” or vice versa? - A Chinese mathematician’s observation on HPM (History and Pedagogy of Mathematics) activities. In B. Sriraman, J.F. Cai, K. Lee, L. Fan, Y. Shimuzu, C. Lim, & K. Subramanian (Eds.). The first sourcebook on Asian research in mathematics education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India (pp. 27-48). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

Siu, M. K., & Tzanakis, C. (2004). History of mathematics in classroom teaching-appetizer? Main course? Or dessert. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 3(1-2), v-x.

Tạ Duy Phương, Mai Văn Thu (2019). Về sử dụng một công thức diện tích tứ giác trong các sách toán cổ. Tạp chí Toán học và Tuổi trẻ, 502(4), 11-13.

Volkov, A. (2009). Mathematics and Mathematics Education in Traditional Vietnam. In: Eleanor Robson and Jacqueline Stedall (eds.). Oxford Handbook of the History of Mathematics. Oxford University Press, Oxford.

Wang, K. , Wang, X. , Li Y. , & Rugh M. I. ( 2018). A framework for integrating the history of mathematics into teaching in Shanghai. Educational Studies in Mathematica, 98(2), 135-155.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.05.2023

Cách trích dẫn

Phạm , V. H., & Dương , T. H. (2023). Đề xuất mô hình tích hợp dữ liệu lịch sử toán vào dạy học môn toán ở trường phổ thông . Tạp Chí Giáo dục, 23(9), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/746

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả