Thiết kế câu hỏi trắc nghiệm thích ứng nhằm đánh giá năng lực toán học của học sinh lớp 12

Các tác giả

  • Nguyễn Thái Hà Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Vũ Trọng Lưỡng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Thái Hưng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Phạm Văn Hoằng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Testing and assessing learners' ability using the Computer Adaptive Test (CAT) tool is a modern trend in line with the innovative roadmap of testing and assessing students in the new general education program 2018. This study presents the theory of Mathematical Competence, analyzes the components of Mathematical competence associated with the desired performance of students corresponding to the topics in the Math 12 program. A table is proposed to build a multiple-choice question bank with three levels of 5 components of Mathematical competence. On that basis, different types of multiple-choice questions are proposed and illustrated through specific examples. The author also proposes a table describing the levels of competency components of mathematical competence as well as initial examples that can be researched and deployed to build an adaptive multiple-choice question bank to assess mathematical competence. At the same time, teachers can also refer in the process of designing Math multiple-choice tests in grade 12.

Tài liệu tham khảo

Bejar, I. I., & Weiss, D. J. (1977). A comparison of empirical differential option weighting scoring procedures as a function of inter-item correlation. Educational and Psychological Measurement, 37(2), 335-340. https://doi.org/10.1177/001316447703700207

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Green, B. F., Bock, R. D., Humphreys, L. G., Linn, R. L., & Reckase, M. D. (1984). Technical Guidelines for Assessing Computerized Adaptive Tests. Journal of Educational Measurement, 21(4), 347-360. https://doi.org/10.1111/J.1745-3984.1984.TB01039.X

Giang, N. Q., & Hưng, L. T. (2018). Mô phỏng một bài kiểm tra thích nghi trên máy tính thông qua phần mềm R. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 11, 6-11.

Hưng, L. T., & Hà, T. N. (2021). Xu thế kiểm tra, đánh giá năng lực người học trên nền tảng công nghệ. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 42, 1-6.

Kenyon, D. M. & Malabonga, V. (2001). Comparing Examinee Attitudes Toward Computer-Assisted and Other Proficiency Assessments. Language Learning & Technology, 5(2), 60-83. http://dx.doi.org/10125/25128

Krutecxki V. A. (1973). Tâm lí năng lực Toán học của học sinh. NXB Giáo dục.

Lam, T. T., Seng, Q. K., Hoong, L. Y., Jaguthsing, D., & Guan, T. E. (2011). Making mathematics practical: An approach to problem solving. Making Mathematics Practical: An Approach to Problem Solving, 1-156. https://doi.org/10.1142/8171

Norris, J. (2001). Concerns with computerized adaptive oral proficiency assessment. Language Learning & Technology, 5(2), 99-105. http://dx.doi.org/10125/25131

OECD (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en

Polya, G. (1997). Sáng tạo Toán học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests. University of Chicago Press.

Tanner, H., & Jones, S. (1995). Teaching mathematical thinking skills to accelerate cognitive development. PME CONFERENCE, 3, 121-128.

Thuy, T. T., Anh, T. L., Dung, N. T., Anh, N. P., Giang, N. T. Q., & others (2019). Developing Computerized Adaptive Testing: An Experimental Research on Assessing the Mathematical Ability of 10th Graders. VNU Journal of Science: Education Research, 35(4), 49-63. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4301

Trần Luận (2011). Về cấu trúc năng lực Toán học của học sinh. Kỉ yếu Hội thảo Quốc gia về giáo dục toán học ở trường phổ thông, 87-100.

Vairinhos, V. M., Lobo, V., & Galindo Villardón, P. (2013). Data analysis with intersection graphs. Procedia Computer Science, 18, 60-69. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.05.169

Wu, M., & Adams, R. (2006). Modelling mathematics problem solving item responses using a multidimensional IRT model. Mathematics Education Research Journal, 18, 93-113. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF03217438.pdf

Đã Xuất bản

20.08.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H., Vũ , T. L., Lê , T. H., & Phạm , V. H. (2021). Thiết kế câu hỏi trắc nghiệm thích ứng nhằm đánh giá năng lực toán học của học sinh lớp 12. Tạp Chí Giáo dục, 508(2), 33–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/207

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả