Thiết kế câu hỏi trắc nghiệm thích ứng nhằm đánh giá năng lực toán học của học sinh lớp 12
Tóm tắt
Testing and assessing learners' ability using the Computer Adaptive Test (CAT) tool is a modern trend in line with the innovative roadmap of testing and assessing students in the new general education program 2018. This study presents the theory of Mathematical Competence, analyzes the components of Mathematical competence associated with the desired performance of students corresponding to the topics in the Math 12 program. A table is proposed to build a multiple-choice question bank with three levels of 5 components of Mathematical competence. On that basis, different types of multiple-choice questions are proposed and illustrated through specific examples. The author also proposes a table describing the levels of competency components of mathematical competence as well as initial examples that can be researched and deployed to build an adaptive multiple-choice question bank to assess mathematical competence. At the same time, teachers can also refer in the process of designing Math multiple-choice tests in grade 12.
Tài liệu tham khảo
Bejar, I. I., & Weiss, D. J. (1977). A comparison of empirical differential option weighting scoring procedures as a function of inter-item correlation. Educational and Psychological Measurement, 37(2), 335-340. https://doi.org/10.1177/001316447703700207
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Green, B. F., Bock, R. D., Humphreys, L. G., Linn, R. L., & Reckase, M. D. (1984). Technical Guidelines for Assessing Computerized Adaptive Tests. Journal of Educational Measurement, 21(4), 347-360. https://doi.org/10.1111/J.1745-3984.1984.TB01039.X
Giang, N. Q., & Hưng, L. T. (2018). Mô phỏng một bài kiểm tra thích nghi trên máy tính thông qua phần mềm R. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 11, 6-11.
Hưng, L. T., & Hà, T. N. (2021). Xu thế kiểm tra, đánh giá năng lực người học trên nền tảng công nghệ. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 42, 1-6.
Kenyon, D. M. & Malabonga, V. (2001). Comparing Examinee Attitudes Toward Computer-Assisted and Other Proficiency Assessments. Language Learning & Technology, 5(2), 60-83. http://dx.doi.org/10125/25128
Krutecxki V. A. (1973). Tâm lí năng lực Toán học của học sinh. NXB Giáo dục.
Lam, T. T., Seng, Q. K., Hoong, L. Y., Jaguthsing, D., & Guan, T. E. (2011). Making mathematics practical: An approach to problem solving. Making Mathematics Practical: An Approach to Problem Solving, 1-156. https://doi.org/10.1142/8171
Norris, J. (2001). Concerns with computerized adaptive oral proficiency assessment. Language Learning & Technology, 5(2), 99-105. http://dx.doi.org/10125/25131
OECD (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Polya, G. (1997). Sáng tạo Toán học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests. University of Chicago Press.
Tanner, H., & Jones, S. (1995). Teaching mathematical thinking skills to accelerate cognitive development. PME CONFERENCE, 3, 121-128.
Thuy, T. T., Anh, T. L., Dung, N. T., Anh, N. P., Giang, N. T. Q., & others (2019). Developing Computerized Adaptive Testing: An Experimental Research on Assessing the Mathematical Ability of 10th Graders. VNU Journal of Science: Education Research, 35(4), 49-63. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4301
Trần Luận (2011). Về cấu trúc năng lực Toán học của học sinh. Kỉ yếu Hội thảo Quốc gia về giáo dục toán học ở trường phổ thông, 87-100.
Vairinhos, V. M., Lobo, V., & Galindo Villardón, P. (2013). Data analysis with intersection graphs. Procedia Computer Science, 18, 60-69. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.05.169
Wu, M., & Adams, R. (2006). Modelling mathematics problem solving item responses using a multidimensional IRT model. Mathematics Education Research Journal, 18, 93-113. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF03217438.pdf
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .