Lãnh đạo, quản lí tổ chức trong mối quan hệ với động lực và hiệu suất làm việc của nhân viên

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Ngọc Liên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

The context of educational innovation and many changes in society today requires school administrators not only to be proficient in their profession but also to have leadership capacity with teachers and non-teaching staff to encourage them to overcome barriers to change successfully and achieve target work performance. Based on different research approaches, the article, on the one hand, addresses the relationship between motivation and employees’ work performance and the structural model of work motivation from an integrated point of view. On the other hand, it clarifies the relationship between the conduct of management and leadership roles of the head of the organization with the task of motivation promotion for employees in organizations in general and in educational institutions in particular. On the basis of the analysis, the article makes recommendations for the head of the organization in coordinating the implementation of Leadership and Management roles in order to improve the performance of individual staff in particular and the organization as a whole.

Tài liệu tham khảo

Dự án Hỗ trợ đổi mới quản lí giáo dục - SREM (2010). Giám sát, đánh giá trong trường học (Quyển 3). Tài liệu tăng cường năng lực quản lí trường học (Dành cho thảo luận nội bộ).

Dương Thị Hoàng Yến (2017). Phát triển kĩ năng quản lí của tổ trưởng chuyên môn trường phổ thông. Báo cáo tổng kết đề tài nghiên cứu Khoa học công nghệ cấp Bộ, mã số: 2014-17-53.

Kiggundu, M. (1989). Managing Organizations in Developing Countries. Kumarian Press, Inc., Connecticut.

Kotter, J. P. (2008). Force for change: How leadership differs from management. Simon and Schuster.

Nguyễn Lộc (2009). Cơ sở lí luận quản lí trong tổ chức giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Lộc (2010). Lí luận về quản lí. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Quốc Tuấn, Nguyễn Thị Loan (2010). Phát triển kĩ năng quản trị. NXB Tài chính.

Nguyễn Thị Ngọc Liên (2014). Các phương pháp tạo động lực cho người lao động trong quản lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 59(6BC), 212-219.

Sinek, S. (2011). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin.

Tải xuống

Đã Xuất bản

18.07.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. N. L. (2023). Lãnh đạo, quản lí tổ chức trong mối quan hệ với động lực và hiệu suất làm việc của nhân viên. Tạp Chí Giáo dục, 23(14), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/827

Số

Chuyên mục

Các bài báo