Giải pháp xây dựng mô hình “đại học thông minh” định hướng đổi mới sáng tạo đối với giáo dục đại học trong lực lượng vũ trang Việt Nam

Các tác giả

  • Nghiêm Xuân Dũng Bộ Công an

Tóm tắt

Researching and developing the innovation-oriented smart university model in the armed forces of Vietnam is a critical and central task of reforming the education and training system in the country today. To achieve the proposed goals and requirements, it is necessary to have a scientific and methodical implementation approach and determine a suitable, effective and feasible implementation roadmap; aiming to identify, orient and set specific goals for the innovation-oriented smart university model in the armed forces. The article assesses the current status and conditions of academies and universities in the Vietnamese armed forces and proposes specific solutions to building an innovation-oriented smart university model. This is an important reference to help Vietnamese higher education institutions in general, and higher education institutions in the Vietnamese armed forces in particular, to choose the most appropriate model for their development to meet the requirements of the 4th Industrial Revolution.

Tài liệu tham khảo

Abuelyaman, E. S. (2008). Making a smart campus in Saudi Arabia. Educause Quarterly, 31(2), 10-12.

Adamko, A., Kadek, T., & Kosa, M (2014). Intelligence and adaptive services for a smart campus visions, concepts and applications. In Proceedings of 5th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, 5-7, Vietri sul Mare, Italy, IEEE.

Bakken, J. P., Uskov, V. L., Penumatsa, A., & Doddapaneni, A. (2016). Smart universities, smart classrooms and students with disabilities. In Smart Education and e-Learning 2016 (pp. 15-27). Springer International Publishing.

Cirera, X., & Maloney, W. F. (2017). The innovation paradox: Developing-country capabilities and the unrealized promise of technological catch-up. Washington, DC: World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/28341 License: CC BY 3.0 IGO.”

Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter universities: A vision for the fast changing digital era. Journal of Visual Languages & Computing, 25(6), 1003-1011.

Heinemann, C., & Uskov, V. L. (2018). Smart university: literature review and creative analysis. Smart Universities: Concepts, Systems, and Technologies, 4, 11-46.

Huang, R., Hub, Y., Yang, J., Xiao, G. (2012). The functions of smart classroom in smart learning age. In Proceedings of 20th International Conference on Computer in Education ICCE. Nanyang Technological University, Singapore.

Hwang, G. J. (2014). Definition, framework and research issues of smart learning environments-a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 1-14.

Kwok, L. F. (2015). A vision for the development of i-campus. Smart Learning Environments, 2, 1-12.

Nie, X. (2013, March). Constructing smart campus based on the cloud computing platform and the internet of things. In Conference of the 2nd International Conference on Computer Science and Electronics Engineering (ICCSEE 2013) (pp. 1576-1578). Atlantis Press.

Nguyễn Thị Hồng Vân, Lương Việt Thái, Đỗ Đức Lân, Trần Thị Phương Nam, Nguyễn Trí Lân, Trần Công Phong (2019). Giáo dục thông minh - Một số vấn đề lí luận và kinh nghệm quốc tế. Tạp chí Khoa học giáo dục, 17, 19-26.

Pishva, D., & Nishantha, G. G. D. (2008). Smart Classrooms for Distance Education and their Adoption to Multiple Classroom Architecture. J. Networks, 3(5), 54-64.

Tikhomirov, V., & Dneprovskaya, N. (2015). Development of strategy for smart University. In “Open Education Global International Conference” (pp. 22-24).

Trần Ngọc Ca (2018). Đổi mới và phát triển ở Việt Nam. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Trần Văn Long, Nguyễn Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Ngọc Anh (2018). Tổng quan về giáo dục thông minh và đại học thông minh. Cổng thông tin điện tử - Học viện Cảnh sát nhân dân. http://hvcsnd.edu.vn/nghien-cuu-trao-doi/dai-hoc-40/tong-quan-ve-giao-duc-thong-minh-va-dai-hoc-thong-minh-6631

Tải xuống

Đã Xuất bản

31.07.2023

Cách trích dẫn

Nghiêm , X. D. (2023). Giải pháp xây dựng mô hình “đại học thông minh” định hướng đổi mới sáng tạo đối với giáo dục đại học trong lực lượng vũ trang Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 23(15), 21–27. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/834

Số

Chuyên mục

Các bài báo