Sử dụng phần mềm ứng dụng Thunkable trên smartphone hỗ trợ học sinh khuyết tật nghe trong dạy học thực hành thí nghiệm Vật lí 11
Tóm tắt
In the current rapidly developing information technology trend, application software has made a big step forward in the teaching process. For students with hearing disabilities, the use of application software with visual images, videos, and concise language will help them learn at the same speed as other normal students, integrating in education. The study proposes a process of teaching experiments using Thunkable application software on smartphones to support students with hearing disabilities and illustrates this process in teaching the content “Determining the focal length of the diverging lens” (Physics 11). If teachers use application software in a way that is suitable for teaching content, they will not only practise their study skills, promote their positivity, their ability to explore, and increase their interest in students with hearing disabilities, but also can assess their self-study, planning and self-training abilities, thereby improving teaching effectiveness.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Vật lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Brownell, M. T., Jones, N. D., Sohn, H., & Stark, K. (2020). Improving Teaching Quality for Students With Disabilities: Establishing a Warrant for Teacher Education Practice. Teacher Education and Special Education, 43(1), 28-44. https://doi.org/10.1177/0888406419880351
Cawley, J. F. (1994). Science for Students with Disabilities. Remedial and Special Education, 15(2), 67-71. https://doi.org/10.1177/074193259401500202
Mallidis-Malessas, P., Iatraki, G., & Mikropoulos, T. A. (2022). Teaching Physics to Students With Intellectual Disabilities Using Digital Learning Objects. Journal of Special Education Technology, 37(4), 510-522. https://doi.org/10.1177/01626434211054441
Nguyễn Đức Minh (2021). Những vấn đề và giải pháp giáo dục người khuyết tật Việt Nam trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 11, 1-6.
Nguyễn Đức Minh, Phạm Hà Phương (2021). Đánh giá kết quả giáo dục học sinh khuyết tật trong bối cảnh giáo dục 4.0. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 11, 22-28.
Nguyễn Thanh Bình (2013). Những rào cản chất lượng học tập của trẻ khuyết tật ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 2, 64-71.
Nguyễn Thị Hằng (2017). Một số biện pháp dạy Vật lí cho học sinh điếc. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 11, 138-139; 143.
Nguyễn Thị Thu Hà (2016). Dạy học cho học sinh điếc cấp trung học bằng ngôn ngữ kí hiệu ở Trường Cao đẳng Sư phạm Trung ương. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 9, 109-112, 124.
Nguyễn Xuân Hải (2009). Giáo dục học trẻ khuyết tật. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Yên Thắng (2016). Quản lí ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học tại các trường đại học. Tạp chí Khoa học giáo dục, 130, 30-33.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .