Thực trạng hoạt động dạy học hòa nhập cho trẻ khuyết tật tại các trường tiểu học khu vực Nam Trung Bộ
Tóm tắt
Inclusive teaching is a form of teaching children with disabilities in a general classroom environment, that is, children with disabilities study with normal children in the same class, at the same time, in the same program and often at the same age. Survey results show that the development of inclusive teaching goals and content for children with disabilities is carried out regularly and achieves good results. However, inclusive teaching forms for children with disabilities are not rich and effective, and regular and periodic assessment of children with disabilities is not good. Facilities serving inclusive teaching for children with disabilities are still weak; schools have not focused on investing in equipment and teaching aids for children with disabilities. The team of administrators and teachers participating in the work of inclusive education and teaching for children with disabilities is not enough in quantity, not consistent in quality, and the professional competence of some teachers in teaching inclusive classes does not meet the requirements due to the lack of participation in training and fostering courses on inclusive teaching. This affects the effectiveness of teachers' inclusive teaching. The above situation is an important basis to propose a number of measures to improve the effectiveness of inclusive teaching activities for children with disabilities at primary schools in the South Central region.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2006). Giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật bậc tiểu học. NXB Lao động xã hội.
Bộ GD-ĐT (2017). Quyết định số 2161/QĐ-BGDĐT ngày 26/6/2017 phê duyệt Kế hoạch hành động quốc gia thực hiện Chương trình nghị sự 2030 vì sự phát triển bền vững lĩnh vực giáo dục và đào tạo đến năm 2025 và định hướng đến năm 2030.
Bộ GD-ĐT (2018a). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 Quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.
Bùi Văn Tưởng, Nguyễn Thị Hải Hạnh (2019). Giải pháp nâng cao chất lượng hoạt động giáo dục hòa nhập học sinh khuyết tật tại các trường tiểu học thành phố hải phòng. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 47-51.
Nguyễn Thị Lâm (2011). Một số biện pháp nâng cao kĩ năng dạy học hòa nhập cho sinh viên giáo dục mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Hòa Bình. Tạp chí Giáo dục, 265, 26-28.
Quốc hội (2010). Luật Người khuyết tật. Luật số 51/2010/QH12, ban hành ngày 17/6/2010, có hiệu lực từ ngày 01/01/2011.
Thủ tướng Chính phủ (2012). Quyết định số 711/QĐ-TTg ngày 13/6/2012 phê duyệt “Chiến lược phát triển giáo dục 2011-2020”.
Tổng cục Thống kê (2018). Việt Nam điều tra quốc gia người khuyết tật 2016. NXB Thống kê.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .