Thực trạng quản lí dạy học hòa nhập cho trẻ khuyết tật tại các trường tiểu học ở khu vực Nam Trung Bộ

Các tác giả

  • Võ Kim Long NCS chuyên ngành Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

In recent years, the management of inclusive teaching for children with disabilities at primary schools in the South Central region has achieved certain results. However, many difficulties still exist and reveal limitations and inadequacies. This article presents some concepts and surveys the current situation of managing inclusive teaching activities for children with disabilities at primary schools in the South Central region. The results show that management of inclusive teaching for children with disabilities is rarely implemented and the implementation results are only at an average level; most school administrators do not have a plan to monitor the implementation of flexible, inclusive teaching adjustments for classrooms with children with disabilities; management of testing and assessment of inclusive teaching results for children with disabilities is rarely done and the results are only average and still contain many confusions and inadequacies; management of facilities and equipment for inclusive teaching for children with disabilities is performed at a weak level; the management of administrators and teachers participating in inclusive teaching activities for children with disabilities is rarely done and the results are not high. The above situation is an important basis to propose a number of measures to improve the effectiveness of managing inclusive teaching activities for children with disabilities at primary schools in the South Central region.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT, Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, Bộ Tài chính (2013). Thông tư liên tịch số 42/2013/TTLT-BGDĐT-BLĐTBXH-BTC ngày 31/12/2013 quy định chính sách về giáo dục đối với người khuyết tật, thông tư có hiệu lực thi hành kể từ ngày 05/3/2014.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 Quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.

Bùi Văn Tưởng, Nguyễn Thị Hải Hạnh (2019). Giải pháp nâng cao chất lượng hoạt động giáo dục hòa nhập học sinh khuyết tật tại các trường tiểu học thành phố hải phòng. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 47-51.

Nguyễn Xuân Hải (2015). Đảm bảo chất lượng giáo dục hòa nhập học sinh khuyết tật trong các trường phổ thông. Tạp chí khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 61(8A), 202-208

Nguyễn Thị Lâm (2011). Một số biện pháp nâng cao kĩ năng dạy học hòa nhập cho sinh viên giáo dục mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Hòa Bình. Tạp chí Giáo dục, 265, 28-28.

Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Nguyễn Quốc Chí (2010). Đại cương về khoa học quản lí. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Quốc hội (2010). Luật Người khuyết tật. Luật số 51/2010/QH12, ban hành ngày 17/6/2010, có hiệu lực từ ngày 01/01/2011.

Quốc hội (2019). Luật Người khuyết tật. Luật số 35/VBHN-VPQH, ban hành ngày 16/12/2019.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Võ, K. L. (2024). Thực trạng quản lí dạy học hòa nhập cho trẻ khuyết tật tại các trường tiểu học ở khu vực Nam Trung Bộ. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 224–231. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1723

Số

Chuyên mục

Các bài báo