Thực trạng phát triển văn hóa chất lượng tại một số trường trung học phổ thông công lập Quận 3, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Ninh Thị Thuý Nga Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Quality is a key factor that determines the existence and development of an educational institution, so assessing the current situation as a basis for building and developing a quality culture contributes to the formation of a school system. The management system is stable, harmonious, suitable for the environment inside and outside the school. The article introduces and analyzes a number of studies related to quality culture by domestic and foreign authors, surveys and analyzes the current situation of developing elements of quality culture in high schools, including: academic environment, social environment, humanistic environment, cultural environment, natural environment; through the results of a survey of the management staff, teachers and students at a number of public high schools in District 3, Ho Chi Minh City as a basis to help managers continue complete the implementation plans to improve and develop the school's quality culture in the current context.

Tài liệu tham khảo

Ahmed, S. M. (2008). Quality Culture, College of Engineering and Computing. Florida, USA: Florida International University.

Đại học Quốc gia Hà Nội (2009). Sổ tay thực hiện các hướng dẫn đảm bảo chất lượng trong mạng lưới các trường Đại học Đông Nam Á. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đỗ Đình Thái (2018). Mối quan hệ giữa hoạt động đảm bảo chất lượng và sự hình thành văn hóa chất lượng trong trường đại học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

European University Association (2006). Quality Culture in European Universities: A Bottom-up Approach. Report on the three rounds of the quality culture project 2002-2006. EUA Publication.

Lê Đức Ngọc (2008). Xây dựng văn hoá chất lượng tạo nội lực cho cơ sở đào tạo đáp ứng yêu cầu của thời đại chất lượng. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 36, 22-24.

Lê Đức Ngọc, Trịnh Thị Vũ Lê và Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2012). Bàn về mô hình văn hóa chất lượng cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Quản lí giáo dục, 34, 13-15.

Trần Khánh Đức (2009). Giáo dục và phát triển nguồn nhân lực trong thế kỉ XXI. NXB Giáo dục Việt Nam.

Trần Ngọc Thêm (1996). Tìm về bản sắc văn hóa Việt Nam. NXB Thành phố Hồ Chí Minh.

Tylor, E. B. (1871). Primitive culture: Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511705960

UNESCO (2001). UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity.

Đã Xuất bản

22.11.2024

Cách trích dẫn

Ninh, T. T. N. (2024). Thực trạng phát triển văn hóa chất lượng tại một số trường trung học phổ thông công lập Quận 3, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 11), 221–226. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1440

Số

Chuyên mục

Các bài báo