Các yếu tố sư phạm ảnh hưởng đến động cơ học tập của sinh viên Trường Đại học Cần Thơ

Các tác giả

  • Lữ Quốc Vinh Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Ngọc Chi Lan Trường Đại học Y Dược Cần Thơ

Tóm tắt

Higher education is one of the factors with a decisive role in labor productivity and human resources quality in every country, especially developing countries like Vietnam. There have been numerous studies aimed at finding the root problems and factors affecting the quality of tertiary education. Among these factors, it would be a miss not to mention the learner factor. This article introduces a study on pedagogical factors affecting learning motivation of students at Can Tho University. The authors conducted a survey with 321 full-time university students from 13 training faculties. The research results point out four factors that have the greatest impact on gradually hampering students’ learning motivation: the difference between university education and general education; less exciting teaching and learning activities; academic knowledge-overloading training program and inadequacies in evaluating course results. From these results, the authors propose some measures to improve learning motivation, enhancing students’ learning efficiency and the school’s training quality.

Tài liệu tham khảo

Barbeau, D. (1993). La motivation scolaire. Pédagogie Collégiale, 7(1), 20-27.

Chính phủ (2005). Nghị quyết số 14/2005/NQ-CP ngày 02/11/2005 về đổi mới cơ bản và toàn diện giáo dục đại học Việt Nam giai đoạn 2006-2020.

Hockings, C., Thomas, L., Ottaway, J., & Jones, R. (2018). Independent learning - what we do when you’re not there. Teaching in Higher Education, 23(2), 145-161. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1332031

Lepareur, C., Marlot, C., & Monnier, M.-D. (2023). Analyse de pratiques d’évaluation des apprentissages en sciences dans le cadre de la démarche scientifique à l’école. Recherches en didactique des sciences et des technologies, 27, 23-50. https://doi.org/10.4000/rdst.4594

Puaud, M. (2018). Pédagogies actives: mode d’emploi. Bulletin des Bibliothèques de France, 16, 16-21.

Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The Development of Academic Self-Efficacy. In: Wigfield, A. & Eccles, J., Eds, Development of achievement motivation, 15-31. San Diego: Academic Press.

Tardif, J. (1992). Pour un enseignement stratégique. L’apport de la psychologie cognitive. Montréal : Les Éditions Logiques.

Viau, R. (2009). La motivation en contexte scolaire. Bruxelles: De Boeck.

Wigfield, A., Eccles, J. S., Schiefele, U., Roeser, R. W., & Kean, P. D. (2006). Development of achievement motivation. In W. Damon & R. M. Lerner (dir.), Handbook of Child Psychology, 3(6), 933-1002. Hoboken (N. J.): Wiley & Son.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.04.2024

Cách trích dẫn

Lữ , Q. V., & Nguyễn , N. C. L. (2024). Các yếu tố sư phạm ảnh hưởng đến động cơ học tập của sinh viên Trường Đại học Cần Thơ. Tạp Chí Giáo dục, 24(8), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1670

Số

Chuyên mục

Các bài báo