Lỗi thường gặp trong các bài viết của sinh viên tiếng Pháp Trường Đại học Cần Thơ: Thực trạng và khuyến nghị
Tóm tắt
In general, in foreign language teaching, existing documents have widely stated that writing is the most difficult skill among the four language skills for many students (Asselin & McLaughlin, 1992; Denizot, 2022). Therefore, many students often make different types of errors when practicing this skill. This article studies common errors in the writings of French major students at Can Tho University. The authors collected 120 writings of language major students through two modules of Writing Expression 3 and 4, and conducted a survey with 148 students. The study showed that the most common writing errors include errors in not having topic sentences for paragraphs, verb conjugation errors, gender-number errors, article errors, tense errors, preposition errors, inappropriate word usage errors, spelling errors, and incomplete sentences. From these results, the authors have made some recommendations to limit these writing errors, contributing to improving students' writing and grammar skills, optimizing the learning process and improving teaching quality.
Tài liệu tham khảo
Asselin, C., & McLaughlin, A. (1992). Les erreurs linguistiques rencontrées dans les écrits des étudiants universitaires: analyse et conséquences. Revue de l’Association Canadienne de Linguistique Appliquée, 14(1), 13-30.
Blaser, C., Émery-Bruneau, J., & Lanctôt, S. (2019). Enseigner le concept de genre textuel à l’université pour outiller les étudiants à mieux lire et écrire. Formation et pratiques d’enseignement en questions, 25, 103-116.
Brown, H. D. (2001). Teaching by Principle and Interactive Approach to language pedagogy. New York: Longman Inc.
Bùi Thị Ngọc Oanh, Bùi Vân Anh (2023). Các lỗi khi viết bài luận của sinh viên chuyên ngữ Đại học Nha Trang và một số giải pháp hạn chế lỗi. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, 228(04), 191-199.
Byrne, J. (2012). Writing Comedy (Writing Handbooks). Methuen Drama.
Denizot, A. (2022). Pourquoi nos étudiants ne savent-ils plus écrire? Enrick. B. Éditions.
Hamed, M. (2018). Common Linguistics Errors among Non - English Major Libyan Students Writing. Arab World English Journal, 9(3), 219-232.
Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt (tái bản lần thứ 9). NXB Đà Nẵng.
Nguyễn Ngân Hà (2021). Cải thiện năng lực viết bài luận tiếng Anh của sinh viên thông qua hướng tiếp cận dựa trên tiến trình. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, Đại học Quốc gia Hà Nội, 37(5), 45-65. http://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4671
Phạm Đăng Bình (2003). Khảo sát các lỗi giao thoa ngôn ngữ - văn hóa trong diễn ngôn của người Việt học tiếng Anh. Luận án tiến sĩ Ngữ văn, Viện Ngôn ngữ học.
Phuket, P. R. N., & Othman, N. B. (2015). Understanding EFL Students’ Errors in Writing. Journal of Education and Practice, 6(32), 99-106.
Richards, J. C., & Schmidt, R. (2002). Longman: Dictionary of Language teaching and applied linguistics. England: Pearson Education Limited.
Tribble, C. (1996). Writing. Oxford: OUP. https://doi.org/10.5785/13-1-201
Trường Đại học Cần Thơ (2018). Nghị quyết số 32/2018/NQ-ĐU ngày 15/8/2018 về nâng cao năng lực ngoại ngữ cho sinh viên Trường Đại học Cần Thơ.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .