Vận dụng mô hình 5E trong dạy học chủ đề “Vật sống” (Khoa học tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Phượng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lại Phương Liên Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

This research was conducted to assess the effectiveness of the 5E model in teaching inquiry-based exploration to enhance the competency to explore nature for secondary school students. The study systematically reviewed the theoretical foundation of the 5E model, inquiry-based teaching, competency to explore nature, and the relationship between inquiry-based teaching following the 5E model in developing competency to explore nature. Additionally, based on the theoretical framework, the author proposed a process for inquiry-based teaching according to the 5E model in the context of teaching the topic of Living Things in 6th-grade Natural science, illustrated through specific content. The results of this study are beneficial for secondary school teachers to enhance the effectiveness of teaching natural science in the current educational innovation landscape.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bybee, R. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann Publications. Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: origins and effectiveness. Colorado Springs Co: BSCS, 5, 88-98.

Bybee, R., & Landes, N. M. (1990). Science for life and living: An elementary school science program from Biological Sciences Improvement Study (BSCS). The American Biology Teacher, 52(2), 92-98.

Hasairin, A., Jayanti, U. N. A. D., Hartono, A., & Diningrat, D. S. (2023, May 29). Development of Self-discovery and Exploration (SDE) Integrated Low Level Organism Taxonomy Teaching Materials to Improve Students’ Critical Thinking Skills. R. Perdana et al. (Eds.): ICOPE 2022, ASSEHR 746, pp. 685-702. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-060-2_62

Jenny, W., & Leslie, J. W. (2009). Focus on Inquiry: A teacher's Guide to Implementing Inquiry - based Learning. Curriculum Corporation.

Lê Đình Trung, Phan Thị Thanh Hội (2016). Dạy học theo định hướng hình thành và phát triển năng lực người học ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Tanner, K. D. (2010). Order Matters: Using the 5E Model to Align Teaching with How People Learn. CBE-Life Sciences Education, 9(3), 159-164. https://doi.org/10.1187/cbe.10-06-0082

Trowbridge, L. W., & Bybee, R. W. (1996). Teaching Secondary School Science. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. P., & Lại, P. L. (2024). Vận dụng mô hình 5E trong dạy học chủ đề “Vật sống” (Khoa học tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 62–67. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1685

Số

Chuyên mục

Các bài báo