Giáo dục cảm xúc - xã hội cho trẻ mẫu giáo tại gia đình

Các tác giả

  • Trần Thị Thắm Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Trần Thị Kim Liên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Bùi Thị Lâm Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Như Mai Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Hoàng Quý Tỉnh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Hà Linh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Social-emotional education for children is one of the contents in the educational goals of many countries around the world and in Vietnam. The best education for children’s social-emotional development needs to be conducted in both the child’s school and family. We used the main research method which is the survey method. The study surveyed 502 parents with children of preschool age, in 7 provinces in the North of Vietnam. Research results show that 81.7% of parents participating in the survey performed well on social-emotional education for preschool children at home according to the content in the preschool education program. Families used many different methods to educate their children, with parents highly appreciating the school’s support. Besides the advantages, parents also encounter some difficulties in the process of educating their children. Therefore, they urgently need appropriate and timely support measures from schools and communities to help them effectively educate their children’s social and emotional well-being.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 về Ban hành Chương trình giáo dục mầm non).

Elias, M. J., Elias, M., Zins, J. E., & Weissberg, R. P. (1997). Promoting Social and Emotional Learning: Guidelines for Educators. USA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Hoàng Hải Quế (2018). Phối hợp giữa nhà trường, gia đình và xã hội trong chăm sóc, giáo dục trẻ mầm non. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 138-142.

Nguyễn Thị Như Mai (2015). Phối hợp nhà trường với gia đình và cộng đồng ở các trường mầm non thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(1), 103-111.

Singh Diwan, M. (2022). Asia-Pacific early childhood care and education: teacher training handbook for social and emotional learning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384590

Quốc hội (2005). Luật Giáo dục. Luật số 38/2005/QH11, ban hành ngày 14/6/2005. Tran Thi Tham, Tran Thi Kim Lien, Nguyen Thi Nhu Mai, Bui Thi Lam, Hoang Quy Tinh & Nguyen Ha Linh (2023). Cooperation between school and family in emotional-social education for kindergarteners. HNUE Journal of Science, 68( 5A), 131-142.

Zins, J. E. (Ed.). (2004). Building Academic Success on Social and Emotional Learning: What Does the research say?. New York: Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. T., Trần, T. K. L., Bùi, T. L., Nguyễn, T. N. M., Hoàng, Q. T., & Nguyễn, H. L. (2024). Giáo dục cảm xúc - xã hội cho trẻ mẫu giáo tại gia đình. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 356–366. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1858

Số

Chuyên mục

Các bài báo