Thực trạng phát triển khả năng sáng tạo cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi thông qua hoạt động chơi với vật liệu rời

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Như Mai Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Liên Trường Mầm non Mai Lâm, huyện Đông Anh, Hà Nội

Tóm tắt

Research on creativity and developing creative abilities for preschool children has attracted the attention of many authors both abroad and in Vietnam. Developing children's creativity at an early age is one of the important tasks of preschool education today. The article presents the results of research on the current situation of developing creativity for 5-6-year-old preschoolers and the creativity level of sixty 5-6-year-old children at some kindergartens in Dong Anh district, Hanoi city, through loose parts playing. The main research methods are experiment, observation of children, questionnaire and teacher interview, and case study. The research results show that despite the correct awareness of the effects of loose parts play on the development of children's creativity, teachers still face some difficulties in actively and regularly letting children play more. The level of creativity of children studied is not high; children are still limited in terms of initiative and flexibility in the process of playing. This fact needs to change in the direction that children's educational institutions should enhance the development of children's creativity through regular participation in games and activities that are effective for the development of children's creativity.

Tài liệu tham khảo

Bùi Tố Tâm (2022). Lí luận sử dụng loose part (vật liệu rời) vào hoạt động học của trẻ mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 19(2), 351.

Casey, T., & Robertson, J. (2016). Loose parts play. Inspiring Scotland.

Charneau, A., & Rebecchi, K. (2020). Reggio Emilia, une pédagogie innovante de la petit enfance. Sainte- Gemme: Rouge Gorge.

Gull, C., Bogunovich, J., Goldstein, S. L., & Rosengarten, T. (2019). Definitions of Loose Parts in Early Childhood Outdoor Classrooms: A Scoping Review. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(3), 37-52.

Landry, M-C. (1997). La créativité des enfants, malgré ou grâce à l'éducation. Paris-Bruxelles: De Boeck Université.

Lê Thị Thanh Huyền (2004). Nghiên cứu khả năng sáng tạo của trẻ 5-6 tuổi thông qua trò chơi nặn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Lê Văn Huy (2017). Trò chơi tạo hình kích thích khả năng tưởng tượng sáng tạo của trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 04(44), 127-135.

Lubart, T., Mouchiroud, C., Tordjman, S., & Zenasni, F. (2015). Psychologie de la créativité (2e edition). Armand Colin.

Mozaffar, R. (2018). Creativity for children: assessing children's creativity in play and design: recommendations for educational outdoor environments to enhance children's creativity. PhD Thesis. University of Edinburgh.

Nguyễn Thị Như Mai (2022). Phát triển khả năng sáng tạo cho trẻ em ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4A), 3-11. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2022-0087

Nipriansyah, N., Sasongko, R. N., Kristiawan, M., Susanto, E., & Hasanah, P. F. A. (2021). Increase creativity and imagination children through learning science, technologic, engineering, art and mathematic with loose parts media. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 77-89.

Schuhl, C. (2013). Créer et rêver avec le tout petit; animations en petite enfance. Lyon: Chronique sociale.

Smith-Gilman, S. (2018). The arts, loose parts and conversations. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 16(1), 90-103.

Trần Thị Hằng (2017). Phát triển khả năng sáng tạo trong hoạt động tạo hình của trẻ mầm non theo phương pháp Reggio Emilia. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 8, 42-44.

Trần Văn Tính (2009). Bước đầu đánh giá tính sáng tạo của trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi bằng trắc nghiệm KVS-P. Tạp chí Tâm lí học, 11(128), 60-63.

UNICEF (2019). Life skills and citizenship education. Tranforming education through life skills and citizenship education.

Wahyuningsih, S., Pudyaningtyas, A. R., Nurjanah, N. E., Dewi, N. K., Hafidah, R., Syamsuddin, M. M., & Sholeha, V. (2020). The utilization of loose parts media in steam learning for early childhood. Early Childhood Education and Development Journal, 2(2), 1-5.

Đã Xuất bản

05.01.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. N. M., & Nguyễn , T. L. (2024). Thực trạng phát triển khả năng sáng tạo cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi thông qua hoạt động chơi với vật liệu rời. Tạp Chí Giáo dục, 23(đặc biệt 9), 213–219. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1200

Số

Chuyên mục

Các bài báo