Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học môn Toán nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trung học cơ sở
Tóm tắt
The 2018 Math general education curriculum not only focuses on equipping learners with content knowledge but also creates opportunities for students to experience and apply mathematics into practice. Mathematical modeling competence helps learners turn a practical problem into a mathematical problem through mathematical models such as equations, graphs, charts, functions, etc. Through solving real problems, students develop learning competence, especially mathematical modeling competence. However, designing practical problems is a challenge for teachers in ensuring teaching content, practicality of data, and accuracy of data. The study proposes a process for designing practical problems in teaching Thales's theorem for 8th grade students. A teaching experiment has been implemented to test the accuracy of the designed and calculated practical problems. reasonableness of the facts. Experimental results show that the designed practical problems are feasible and suitable for practice and teaching content.
Tài liệu tham khảo
Blomhøj, M., & Jensen, T. (2007). What’s all the fuss about competencies? Modelling and Applications in Mathematics Education, 14, 45-56.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). Hoàng Phê (chủ biên, 2008). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Hornby, A. S. (2005). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford University Press.
Lê Văn Tiến (2006). Phương pháp dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Maab, K. (2006). What are modelling competencies? The International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142.
Niss, M., Blum, W., & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education (10th ed., pp. 2-32). New York, NY: Springer. Nguyễn Huy Thao, Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang, Nguyễn Thị Nga, Dương Minh Tới (2024). Dạy học ứng dụng “Định lí Sin” vào giải các bài toán thực tiễn nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(3), 19-23.
Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Thị Thủy, Phạm Thị Thu Nga, Hà Như Mai (2024). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh thông qua dạy học giải bài toán thực tiễn ở lớp 9. Tạp chí Giáo dục, 24(8), 23-27.
Nguyễn Thị Mỹ Hằng, Vũ Văn Quyết, Lê Văn Thành (2021). Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học toán cho các lớp cuối cấp trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 50(1B), 36-46. Phạm Nguyễn Hồng Ngự (2021). Thiết kế tình huống thực tiễn trong dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 499, 12-16.
Radford, J. K., & Burton, A. (1974). Thinking: Its nature and development. Chichester: John Wiley & Sons.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .