Dạy học giải bài toán thực tiễn ở lớp 8 nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Ngọc Như Quỳnh naquoc@sgu.edu.vn

Tóm tắt

According to the 2018 Mathematics General Education Program, mathematical modeling competence is one of the five component competences of mathematical competence that needs to be formed and developed for students. Practical problems are an important content in the Mathematics curriculum, with many opportunities for students to develop their competence, especially mathematical modeling competence. Practical problems are a suitable content for understanding problems, establishing mathematical models, planning and implementing solutions. This study proposes a process for teaching and solving practical problems to develop mathematical modeling competence for middle school students and illustrates this process in teaching and solving practical problems in grade 8 at Dong Khoi secondary school, District 1, Ho Chi Minh City. Experimental teaching results show that students have developed mathematical modeling competence when going through the steps of the mathematical modeling process.

Tài liệu tham khảo

Blomhoj, M., & Jensen, T. (2007). What’s all the fuss about competencies? Modelling and Applications in Mathematics Education, 14, 45-56.

Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied Mathematical Problem Solving, Modelling, Applications, and Links to Other Subjects: State, Trends and Issues in Mathematics Instruction. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 37-68.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Britannica, T. E. (2023). Mathematical model. Encyclopedia Britannica.

Greer, B. (1997). Modelling reality in mathematics classrooms: The case of word problems. Learning & Instruction, 7, 293-307. Gurel, Z. C. (2023). Teaching mathematical modeling in the classroom: Analyzing the scaffolding methods of teachers. Teaching and Teacher Education, 132, 104253.

Hoàng Phê (chủ biên, 2008). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Højgaard, T. (2021). Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem-solving competency. Quadrante: Revista de Investigacao em Educacao MatematicaQuadrante, 30(2), 101-122.

Lê Hồng Quang (2019). Nghiên cứu về khung năng lực mô hình hóa toán học của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(7), 120-129.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 65(99), 5-18.

Lê Văn Tiến (2006). Phương pháp dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.

Maab, K. (2006). What are modelling competencies? The International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142.

Niss, M., Blum, W., & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education (10th ed., pp. 2-32). New York, NY: Springer.

Nguyễn Danh Nam (2015). Nghiên cứu quy trình mô hình hóa trong dạy học Toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 31(3), 1-10.

Nguyễn Thị Mỹ Hằng, Vũ Văn Quyết, Lê Văn Thành (2021). Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học toán cho các lớp cuối cấp trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 50(1B), 36-46.

Swetz, F., & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modelling in the secondary school curriculum. The National Council of Teachers of Mathematics: Reston, Virginia.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., & Nguyễn, N. N. Q. (2024). Dạy học giải bài toán thực tiễn ở lớp 8 nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 67–71. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1790

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả