Tổng quan nghiên cứu về phát triển năng lực sư phạm cho sinh viên đáp ứng yêu cầu chuyển đổi số trong giáo dục

Các tác giả

  • Châu Thị Hồng Nhự Trường Đại học Phú Yên

Tóm tắt

Pedagogical competence is considered one of the core competences of teachers, determining the quality of education. Pedagogical competence attracts the research attention of many scientists, educators, psychologists and educational organizations around the world. This article provides an overview of developing pedagogical competence for students to meet the requirements of digital transformation in education under the impact of the Industrial Revolution 4.0, regarding the following contents: pedagogical competence, pedagogical competence in the era of the 4.0 Industrial Revolution and developing pedagogical competence for students. However, these studies are only suggestions, have not been tested and developed on a large scale, and there are no research projects on developing pedagogical competence for students to meet the requirements of digital transformation in education under the impact of the 4.0 industrial revolution.

Tài liệu tham khảo

Adegbola, F. F. (2019). Teachers’ pedagogical competence as determinants of students’ attitude towards basic science in South West Nigeria. Educational Research and Reviews, 14(18), 655-660.

Aimah, S., Ifadah, M., & Linggar Bharati, D. A. (2017). Building teacher's pedagogical competence and teaching improvement through lesson study. Arab World English Journal, 8(1), 66-78.

Bùi Minh Đức (2017). Đề xuất khung năng lực nghề nghiệp của giảng viên đại học sư phạm đáp ứng yêu cầu đổi mới đào tạo giáo viên hiện nay. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 2(4), 3-10.

Đinh Đức Hợi (2012). Phẩm chất nhân cách của giáo viên trường phổ thông dân tộc nội trú khu vực miền núi phía Bắc Việt Nam. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence- Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7(2), 43-50.

Guerriero, S. (2014). Teachers’ pedagogical knowledge and the teaching profession. Teaching and Teacher Education, 2(1), 1-7.

Hanifah, M., Mohmadisa, H., Yazid, S., Nasir, N., Balkhis, N. S. (2019). Professional and pedagogical competencies of geography teachers in Malaysia. Review of International Geographical Education Online, 9(2), 304-318.

Hastuti, T. A., Amirullah, R. H., Rahayu, S. (2020). Model of Pedagogical Competence Improvement in Lesson Plan. In International Conference on Science and Education and Technology (ISET 2019), pp. 36-40, Atlantis Press. http://doi.org/10.2991/assehr.k.200620.007

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Jacob, F., John, S., Gwany, D. M. (2020). Teachers’ pedagogical content knowledge and students’ academic achievement: A theoretical overview. Journal of Global Research in Education and Social Science, 14(2), 14-44.

Konig, J., Blomeke, S., Jentsch, A., Schlesinger, L., Musekamp, F., Kaiser, G. (2021). The links between pedagogical competence, instructional quality, and mathematics achievement in the lower secondary classroom. Educational Studies in Mathematics, 107(1), 189-212.

Kporyi, E., & Arko, A. D. (2021). Competence of teachers and students academic achievement in junior high schools in Ashaiman, Ghana. Innovare Journal of Education, 9(3), 8-13.

Liakopoulou, M. (2011). Teachers’ pedagogical competence as a prerequisite for entering the profession. European Journal of Education, 46(4), 474-488.

Madhavaram, S., & Laverie, D. A. (2010). Developing pedagogical competence: Issues and implications for marketing education. Journal of Marketing Education, 32(2), 197-213.

Nguyễn Duân, Đinh Thị Hồng Vân, Nguyễn Phước Cát Tường (2018). Nghiên cứu tác động thực tiễn giáo dục - Một loại hình nghiên cứu nhằm nâng cao năng lực sư phạm cho sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 425, 23-26.

Nguyễn Thị Thanh Hiền, Đàm Thị Ngọc Ngà, Phùng Nguyễn Quỳnh Nga (2018). Đổi mới hoạt động kiểm tra, đánh giá năng lực sư phạm của sinh viên Trường Cao đẳng Sư phạm Nghệ An nhằm nâng cao chất lượng đào tạo, đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 64-67.

Nguyễn Văn Thành, Lê Viết Vinh (2019). Năng lực sư phạm cần có của giáo viên môn giáo dục thể chất trong trường phổ thông hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 456, 47-49.

Ningtiyas, F. A. (2018). Does teacher’s training affect the pedagogical competence of mathematics teachers? Journal of Physics: Conference Series, 1097(1), 012106. IOP Publishing.

Phan Trọng Ngọ (2016). Năng lực sư phạm của người giáo viên theo tiếp cận hệ thống. Tạp chí Tâm lí học, 8(209), 12-20. Qodriyah, W. R. A. (2016). An analysis of teachers’ pedagogical. Doctoral dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Rahman, M. H. (2014). Professional competence, pedagogical competence and the performance of junior high school of science teachers. Journal of education and practice, 5(9), 75-80.

Ryegard, A., Apelgren, K., & Olsson, T. (Eds.) (2010). A Swedish perspective on pedagogical competence, Division for development of teaching and learning. Publisher Division for Development of Teaching and Learning, Uppsala University.

Sahana, C. K. (2018). Pedagogical competence: quality education for future. International Journal of Research in Social Sciences, 8(9), 796-802.

Singh, R. R. (1991). Education for the Twenty-first Century Asia- Pacific Perspectives. UNESCO Principal egional office for Asiaand the Pacific Bangkok.

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons.

Suciu, A. I., & Mata, L. (2011). Pedagogical competences - The key to efficient education. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 411-423.

Syahruddin, S., Ernawati, A., Ede, M. N., Rahman, M. A. B. A., Sihes, A. J., & Daud, K. (2013). Teachers’ Pedagogical Competence in School-Based Management: A Case Study in a Public Secondary School at Pare-Pare, Indonesia. Journal of Education and Learning, 7(4), 213-218.

Thủ tướng Chính phủ (2019). Quyết định số 89/QĐ-TTg ngày 18/01/2019 về việc phê duyệt đề án nâng cao năng lực đội ngũ giảng viên, cán bộ quản lí các cơ sở giáo dục đại học đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản toàn diện giáo dục và đào tạo giai đoạn 2019-2030.

Tiêu Thị Mỹ Hồng (2021). Yêu cầu đối với việc đào tạo giáo viên trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0 ở Việt Nam hiện nay. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế “Các vấn đề mới trong khoa học giáo dục: tiếp cận liên ngành và xuyên ngành. Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội, tr 537-548. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

UNESCO (2008). ICT competency standards for teachers: the framework of educational policies.

UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers.

UNESCO (2018). ICT Competency Framework for Teachers - ICT CFT (Ver 3).

Villar, L. B. E., Herrero, L. L. & Álvarez-López , G. (2022). UNESCO Strategy and Digital Policies for Teacher Training: The Deconstruction of Innovation in Spain. Journal of New Approaches in Educational Research, 11, 15-30.

Vũ Minh Hùng (2008). Bồi dưỡng năng lực sư phạm cho đội ngũ giáo viên, góp phần nâng cao chất lượng dạy học trong giáo dục nghề nghiệp. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 35, 8-10.

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Châu, T. H. N. (2024). Tổng quan nghiên cứu về phát triển năng lực sư phạm cho sinh viên đáp ứng yêu cầu chuyển đổi số trong giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 45–50. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2194

Số

Chuyên mục

Các bài báo